Veel nieuwe woningen in sociale sector

5 december 2010

Veel nieuwe woningen in sociale sector

Steenstraat 14 Sociale Woningbouw
WIJK BIJ DUURSTEDE - De komende twee jaar worden er in de gemeente Wijk bij Duurstede ruim 200 woningen in de sociale sector gebouwd. “Een ongekende hoeveelheid voor onze gemeente. Dat is jarenlang niet meer voorgekomen. Eindelijk bouwen we weer voor de gewone mensen in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede,” aldus SP-raadslid Gert de Heus.

Wethouder Jan Burger stuurde de gemeenteraad een overzicht met de laatste stand van zaken rond een aantal bouwplannen. Daaruit blijkt dat er in 2011 en 2012 een start wordt gemaakt met meerdere projecten met een fors aantal woningen in de sociale sector.

“Dat was hard nodig. De afgelopen paar jaar hebben we samen met de woningstichtingen de plannen ontwikkeld. We zijn nu in de fase beland dat daadwerkelijk gestart kan worden met de realisatie van die woningen. Er wordt trouwens gebouwd voor jong en oud, in de huur- en goedkopere koopsector, maar ook duurdere woningen. En we gaan aan de slag in alle drie de kernen,” laat de wethouder weten.

Gert de Heus is trots op de gepresenteerde cijfers en ‘zijn’ wethouder: “Ruim vier jaar geleden kwam de SP nieuw in de gemeenteraad. We traden toe tot het college met als belangrijk speerpunt het op gang brengen van de sociale woningbouw, want dat lag volledig op z’n gat. Dit is een prachtig resultaat.”

Momenteel bouwt Volksbelang 26 startersappartementen aan de Steenstraat naast het gemeentehuis. De bedoeling is dat er aan de overkant over een jaar een aanvang wordt gemaakt met de sloop en nieuwbouw van de eerste twee van de bestaande woonblokken van de woningcorporatie. De plannen daarvoor worden met omwonenden uitgewerkt. In de Hoogstraat en in de Geer komen eveneens nieuwe huur- en koopwoningen. In laatstgenoemde wijk komt het Droomhuis voor meervoudig gehandicapte kinderen. Daarvoor gaan spoedig de palen de grond in.

Dit voorjaar start Woonzorg Nederland met vernieuwing van het Ewoud & Elisabeth Gasthuis. Naast extra verpleeghuisplaatsen verschijnen daar 30 ouderenwoningen.

In Cothen start rond de zomer de bouw van 18 woningen voor ouderen op het Stookerterrein. Maar ook in De Kamp worden enkele tientallen woningen in de sociale sector gerealiseerd, vooral voor starters.
In Oranjehof in Langbroek wordt eveneens komende zomer een aanvang gemaakt met de bouw van een multifunctionele accommodatie met 35 zorgwoningen. Voor de locatie Uem en Wennekes liggen er plannen voor onder andere 8 koopwoningen in de sociale sector.