Nieuwbouw Ewoud & Elisabeth Gasthuis van start

3 december 2010

Nieuwbouw Ewoud & Elisabeth Gasthuis van start

E&E Huis
De Raad van Bestuur van Woonzorg Nederland heeft op 22 november 2010 ingestemd met de verbouw en uitbreiding van het Ewoud & Elisabeth Gasthuis in de wijk De Engk in Wijk bij Duurstede. Dat betekent dat komend voorjaar ook daadwerkelijk de schop de grond in gaat voor een nieuw zorgcentrum. Wethouder Jan Burger reageert verheugd: “Het heeft allemaal lang geduurd, maar dit is toch heel goed nieuws.”

De wethouder wijst erop dat de bouwvergunning al bijna een jaar geleden is afgegeven. “Je merkt dat de economische crisis ook grote effecten heeft op dit soort plannen voor de ouderenzorg. Het is duwen en trekken geworden. Grote investeerders als Woonzorg Nederland gaan ook niet meer over één nacht ijs,” vertelt hij.
Als verantwoordelijk wethouder voor wonen en zorg is Jan Burger ruim vier jaar betrokken bij de stedelijke vernieuwing in De Engk en de uitbreiding van het Ewoud & Elisabeth Gasthuis. De huidige plannen zijn in samenspraak met de initiatiefnemers, de stedenbouwkundige, meedenkgroepen en omwonenden gemaakt.

Als de nieuwbouw gereed is, wordt ook de Gansfortstraat opnieuw ingericht. In de wijk worden verder verschillende bouwplannen ontwikkeld. Zo wil woningstichting Volksbelang de huidige flats aan de Steenstraat vernieuwen. Alles bij elkaar gaat het om een tien jaren project.

“Stap voor stap werken we met de betrokken partijen en vooral de bewoners aan de invulling van die verschillende plannen. Maar het is heel belangrijk dat er nu aan de slag wordt gegaan met het E & E Gasthuis. Het zorgcentrum vormt het hart van de vernieuwde wijk en veel andere plannen sluiten daar op aan,” laat de wethouder weten.

De plannen voor het Ewoud & Elisabeth Gasthuis gaan uit van modernisatie en uitbreiding van de bestaande bebouwing met 48 verpleeghuisplaatsen en het toevoegen van nieuwe functies. De nieuwbouw vindt plaats aan de oostzijde van het huidige E & E Gasthuis en telt aan de Gansfortstraat vijf bouwlagen, aflopend tot drie bouwlagen aan de David van Bourgondiëweg en vier bouwlagen in het middengebied. Op de begane grond (zijde Gansfortstraat) komt een zorgboulevard, waarin verschillende voorzieningen zijn opgenomen zoals: fysiotherapie, consultatiebureau, kinderopvang, maatschappelijk werk, dagopvang, restaurant, grand café, zorgloket, enzovoorts. Op de verdiepingen komen per laag twee verpleegunits met elk zes wooneenheden.

Naast deze zorgvoorzieningen worden nog 30 zelfstandige ouderenwoningen gerealiseerd. Met de nabijheid van het zorgcentrum kan daar zorg op maat worden geleverd.