Grote zorgen om nieuwe huurregels

18 december 2010

Grote zorgen om nieuwe huurregels

WIJK BIJ DUURSTEDE - “Huishoudens met een jaarinkomen boven de 33.000 euro maken vanaf 1 januari minder kans op een sociale huurwoning. Deze woningzoekenden zijn de klos van nieuwe regels,” aldus SP-wethouder Jan Burger. Europese regelgeving dwingt corporaties om vanaf 2011 minstens 90 procent van hun bezit te verhuren aan mensen met een inkomen lager dan dit bedrag. In Wijk bij Duurstede heeft nu zo’n 25 procent van alle huurders bij de woningcorporaties een hoger inkomen.

Europa meent dat woningcorporaties onterecht subsidies verstrekken aan mensen met een middeninkomen. Daarom heeft het ministerie aan corporaties en gemeenten nieuwe regels opgelegd voor de toewijzing van woningen onder de 648 euro per maand. Slechts 10 procent van alle woningen mag nog toegewezen worden aan huishoudens met een bruto jaarinkomen tussen de 33.000 en 45.000 euro. “Die mensen hebben in het midden en het westen van ons land echter geen alternatieven. Huizen met een koopprijs van zo’n 150.000 euro zijn er nauwelijks en betaalbare huurwoningen in de vrije sector zijn heel beperkt beschikbaar,” vertelt wethouder Burger. Hij maakt zich grote zorgen.

Huidige huurders met een hoger inkomen dan 33.000 euro hoeven niet bang te zijn om hun huis te worden uitgezet. “Dat kan gelukkig niet”, vertelt Jan Burger. “Er geldt een toetsingsmoment. Iedere nieuwe huurder krijgt er echter wel mee te maken.”

De wethouder is samen met de woningstichtingen Cothen en Volksbelang in Wijk bij Duurstede op zoek naar alternatieven. “We brengen in kaart welke woningen geschikt zijn voor huishoudens met een middeninkomen. Daar betrekken we de grote beleggers bij. Mogelijk kunnen ook huurwoningen met korting verkocht worden. Maar dan moeten er wel voldoende nieuwe huurwoningen gebouwd worden. En woningstichting Volksbelang denkt aan het oprichten van een coöperatie die zich juist richt op huurders met een middeninkomen. Maar voorlopig hebben we wel een probleem. Ook is de kans groot dat huurders langer in hun huidige woning blijven zitten en de doorstroming nog verder afneemt. En wat zeggen we tegen de mensen die vele jaren bij Woningnet staan ingeschreven en nu geen woning kunnen krijgen? Intussen doet het rijk niets aan de onbeperkte hypotheekaftrek en de hoge koopprijzen. Ik kan me hier behoorlijk boos over maken.”

De corporaties zelf worden eveneens door maatregelen getroffen. Zo verwacht de rijksoverheid dat zij vanaf 2014 een deel van de huurtoeslag mee gaan betalen en worden de financiële reserves van de woningstichtingen verder beperkt. Dat kan weer ten koste gaan van de nieuwbouwplannen voor de komende jaren.