SP steunt WSW-ers

22 november 2010

SP steunt WSW-ers

SWZ Bijeenkomst
ZEIST - Voor een met vele tientallen WSW-ers gevulde zaal bij de BIGA in Zeist hebben SP-Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt en wethouder Jan Burger tekst en uitleg gegeven over de kabinetsplannen voor de WSW. Zo wil het kabinet Rutte de komende jaren landelijk 30.000 banen schrappen in de Sociale Werkvoorziening. Voor de regio Zeist gaat het om mogelijk 150 werkplekken.

De BIGA zorgt voor de werkgelegenheid van ongeveer 450 WSW-ers in de gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Wijk bij Duurstede. Zij doet dat in opdracht van de gemeenten die samenwerken in de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Zeist. De gemeenten krijgen vanuit het rijk geld voor de uitvoering van de Sociale Werkvoorziening. Vanwege kortingen moeten er voor het komende jaar al enkele tientallen banen bij de BIGA verdwijnen. Dat betekent volgens wethouder Jan Burger uit Wijk bij Duurstede “dat er nauwelijks ruimte is voor nieuwe instroom van mensen met een indicatie en oplopende wachtlijsten. Ook worden tijdelijke contracten niet verlengd.” Hij benadrukte dat vanuit de gemeenten er volop steun is voor de WSW-ers en BIGA, maar de forse rijksbezuinigingen grote effecten zullen hebben.
In totaal wil het kabinet Rutte in de sociale zekerheid 2,5 miljard euro besparen.

SP-Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt gaf een korte uitleg over de kabinetsplannen. Hij verklaarde dat er juist geïnvesteerd zou moeten worden in goede opleidingen, begeleiding en banen met een fatsoenlijk inkomen voor mensen met een beperking: “Korting op het inkomen en schrappen van banen in de Sociale Werkvoorziening zorgt voor armoede in plaats van iedereen een eerlijke kans geven op werk.”

Op zaterdag 27 november aanstaande wordt van 11.00 tot 14.00 uur de manifestatie ‘Armoede werkt niet’ gehouden in de Brabanthallen in Den Bosch. De SP wil samen met belangenorganisaties en andere politieke partijen een vuist maken tegen de kabinetsplannen voor bezuinigingen op de sociale werkvoorziening, jonggehandicapten (Wajong) en bijstandsuitkeringen. De afdelingen organiseren vervoer en vanuit Zeist en Nieuwegein rijden er ook bussen naar de manifestatie. Aanmelden kan via telefoonnummer: (0343) 57 44 38.