Europese regels huurwoningen uitgesteld

5 juli 2010

Europese regels huurwoningen uitgesteld

DEN HAAG/WIJK BIJ DUURSTEDE - Minister Van Middelkoop mag van de Tweede Kamer de Europese regels voor de toewijzing van huurwoningen niet op 1 oktober 2010 invoeren. “Het gaat om regels waarbij huishoudens met een bruto jaarinkomen boven 33.000 euro niet meer in aanmerking komen voor een woning met een huur tot 647 euro per maand. Ook in Wijk bij Duurstede zou dat grote problemen hebben opgeleverd,” laat SP-wethouder Jan Burger weten.

In een op 1 juli jongstleden aangenomen motie zegt de Tweede Kamer dat de minister eerst de gevolgen van de regeling voor de woningmarkt en de keuzemogelijkheden moet onderzoeken. Berekend is dat meer dan 650.000 huishoudens met een middeninkomen tussen wal en schip gaan vallen als de regeling ongewijzigd wordt ingevoerd. Zij zouden niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, maar ook nauwelijks kans maken op de koopmarkt. Ook in Wijk bij Duurstede gaat het om honderden huishoudens.

Het verzoek tot uitstel werd ondersteund door de koepelorganisatie van woningstichtingen Aedes, maar ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Woonbond, ouderenorganisaties en bijvoorbeeld Woonzorg Nederland. Van de verschillende kamerfracties stemde alleen de VVD tegen de motie.