Budget startersleningen uitgeput

4 juni 2010

Budget startersleningen uitgeput

Wijk bij Duurstede – Het landelijke VROM Startersfonds is leeg. Daardoor kunnen er geen startersleningen meer worden gefinancierd. “Enkele huishoudens in Wijk bij Duurstede dreigen hiervan de dupe te worden. De gemeente gebruikt het gemeentelijk budget voor startersleningen om twee leningen alsnog te verstrekken,” vertelt SP-wethouder Jan Burger.

Sinds 1 maart van dit jaar verstrekt de gemeente startersleningen. “Afgelopen week hoorden wij tot onze verbazing dat het landelijke fonds, waaruit de leningen voor 50% werden gefinancierd, leeg is,” aldus Jan Burger.
Eerder verkondigde het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten nog dat verzoeken om een lening tot en met dit najaar konden worden gehonoreerd.

Huishoudens die een aanvraag hebben ingediend en een koopcontract willen aangaan, dreigen nu de dupe te worden. “Het gaat bijvoorbeeld om mensen die zich hebben ingeschreven voor de startersappartementen aan de Steenstraat. Medewerkers van het stimuleringsfonds lieten ons weten dat gemeenten met voldoende eigen budget, de regeling kunnen voortzetten. Dat gaan we dus doen bij twee Wijkse huishoudens die onlangs een aanvraag hebben ingediend,” laat de wethouder weten.

Dit betekent dat de gemeente voor 75% van het aangevraagde bedrag een lening gaat verstrekken (25% wordt beschikbaar gesteld door de provincie Utrecht). Eerder dit jaar werd al een lening toegekend met een bijdrage vanuit het landelijk fonds. “Hiermee is het gemeentelijk budget vrijwel op. Nieuwe aanvragen worden daarom niet meer in behandeling genomen, totdat er een extra budget beschikbaar is. We zullen daarvoor binnenkort voorstellen doen aan de gemeenteraad ,” voegt de wethouder daaraan toe.

De gemeente is ook loket voor starters die binding hebben aan de provincie Utrecht en in de gemeente Wijk bij Duurstede een woning kopen. Bijvoorbeeld voor starters die terug willen keren naar de gemeente. Daarvoor betaalde het landelijke startersfonds de helft en de andere helft van de lening werd verstrekt door de provinciebestuur. Op dit moment is niet bekend of de provincie deze leningen geheel gaat financieren.

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) haar onvrede laten blijken over het late tijdstip waarop zij geïnformeerd is. Tevens wil zij dat SVn zich inspant om een nieuw landelijk budget te verkrijgen. Dit in het belang van starters op de woningmarkt en het stimuleren van de verkoop van woningen.