Steun voor werknemers transportbedrijf Van Beek

28 mei 2010

Steun voor werknemers transportbedrijf Van Beek

WIJK BIJ DUURSTEDE - Transportbedrijf Van Beek Logistics BV en Van Beek Transport BV zijn begin deze week onverwacht failliet verklaard. “Voor het familiebedrijf en de ruim zeventig werknemers is dat erg triest. Onze hulpdienst heeft veel vragen gekregen van werknemers. Daarom beleggen we aanstaande vrijdag om 20:00 uur een bijeenkomst voor de chauffeurs en andere werkers in het bedrijf,” vertelt Jan Oechies van de SP Hulpdienst in Wijk bij Duurstede.

De transportsector heeft in z’n algemeenheid veel last van de economische crisis. Het transportbedrijf Van Beek blijkt er dus aan onderdoor te zijn gegaan. “Wij betreuren het zeer dat een Wijks familiebedrijf na zoveel jaar failliet wordt verklaard,” laat Jan Oechies weten.
Op last van de rechter is het bedrijf ‘op slot gegooid’. Een curator bekijkt nu hoe een en ander kan worden afgewikkeld. Daar hoort ook een mogelijke doorstart bij.

“Het zou mooi zijn als dat laatste kan gebeuren. Intussen is ook duidelijk dat er veel medewerkers rondlopen met vragen. Zo hebben zich bij onze hulpdienst bijvoorbeeld mensen gemeld met tijdelijke contracten. Om iedereen zo goed mogelijk te informeren over hun rechten en de mogelijkheden organiseren we daarom een bijeenkomst in gebouw Feuniks. We hebben daarvoor ook een jurist van de vakbond uitgenodigd,” legt Oechies uit. Die bijeenkomst wordt gehouden op vrijdag 4 juni aanstaande en begint om 20:00 uur. Gebouw Feuniks is bereikbaar via de ingang aan het Walplantsoen.

Ook de gemeente Wijk bij Duurstede stelt zich actief op. Hoewel zij formeel geen bemoeienis heeft met het faillissement, probeert zij waar mogelijk toch de helpende hand te bieden aan het bedrijf en haar werknemers. Zo is een gesprek gevoerd met het bedrijf en is onmiddellijk het Werkgeversservicepunt (WGSP) ingelicht. Het WGSP is gevestigd in Zeist en onderdeel van de Regionale Sociale Dienst en het UWV Werkbedrijf.
“Bij het faillissement wordt een groot aantal werknemers getroffen. Die mensen wonen bovendien bijna allemaal in onze gemeente. Daarom vindt het gemeentebestuur dat het Werkgeversservicepunt en het UWV Werkbedrijf een actieve rol op zich moeten nemen bij de verdere afhandeling van het faillissement,” aldus SP-wethouder Jan Burger.

Het UWV Werkbedrijf is onder andere verantwoordelijk voor de faillissementsuitkeringen richting werknemers.