Verbetering huisartsenzorg in de maak

21 februari 2010

Verbetering huisartsenzorg in de maak

WIJK BIJ DUURSTEDE – Een huisartsenpost in Doorn staat dankzij de SP al een tijdje op de gemeentelijke agenda. In november 2009 luidde de hoofdconclusie uit een rapport dat het opzetten van een dergelijke post financieel en organisatorisch mogelijk is, maar dat er bij verschillende zorgpartijen onvoldoende draagvlak voor is. “Toch lijken die partijen nu in beweging te komen”, meent fractievoorzitter en SP-lijsttrekker Jeroen Brouwer.

Bij de huidige betrokken huisartsenpostenorganisaties, de huisartsen en zorgverzekeraar Agis was er weinig animo was om tot een herverdeling, met een post in Doorn erbij, over te gaan. “De eigen belangen van de organisaties telden veel zwaarder dan die van de 70.000 inwoners uit de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Wijk. En dat, terwijl de inwoners zelf voor de zorg betalen”, verzucht Brouwer, “Uit onze enquête blijkt dat van de 1.800 inwoners 95% de afstand tot de posten te ver vindt en voorstander is een Doornse post.”

De betrokken wethouders van beide gemeenten namen de handschoen toch op en wilden aan de slag met een van de alternatieven: een avondspreekuur door huisartsen. Er volgde overleg met Agis. Brouwer: “Agis werkt aan een notitie voor een ideale verdeling voor huisartsenposten en de spoedeisende hulp in de regio. Als dit aangrijpingspunten oplevert voor een herverdeling van huisartsenposten in een groter gebied, dan gaat Agis daaraan werken. Een van de partijen beweegt dus. Dat is goed nieuws.”

Daarnaast is Agis bereid mee te werken aan een proef met avondspreekuren. Zij wil daarover op korte termijn in contact treden met een vertegenwoordiging van de huisartsen. “Half maart zitten de gemeenten en Agis hierover rond de tafel met de RAVU en diverse huisartsen, om nadere afspraken te maken over het houden van avondspreekuren en de mogelijke ondersteuning vanuit de RAVU voor de huisartsenposten. Dat betekent al een flinke uitbreiding van de bestaande zorg”, eindigt Brouwer.