SP steunt DenktEngk

27 februari 2010

SP steunt DenktEngk

WIJK BIJ DUURSTEDE - De gemeente is een actiecomité rijker. Op initiatief van de SP hebben huurders in de Steenstraat, Van Brederodersstraat, Dr. Cuyperstraat en Dirk Fockstraat zich verenigd. Het comité DenktEngk wil als gesprekspartner optreden bij de bouwplannen van woningstichting Volksbelang. “De woningstichting wil bijvoorbeeld in 2011 en 2012 beginnen met het slopen van huizen aan de Steenstraat. Wij en het actiecomité zeggen: geen sloop zonder overleg met huurders”, meldt SP-lijsttrekker Jeroen Brouwer.

De SP nam enkele weken geleden het initiatief door een eerste bewonersavond te houden. Dat de sloopplannen erg leven onder de bewoners bleek toen. Er kwamen veel huurders op de avond af. “Sommigen zaten met de handen in het haar. Ze weten dat sloop dreigt, maar verder niets,” begint Brouwer.

Enkele huurders hebben zich vervolgens gemeld om mee te denken over acties. Hieruit ontstond het actiecomité DenktEngk. In januari hield het comité een enquête in de buurt. Hieruit kwamen eveneens veel vragen naar voren. Brouwer: “De mensen wilden bijvoorbeeld weten wat hun rechten inhouden. Maar ook waarom er huursverhogingen komen, terwijl het onderhoud achterblijft.”

Tijdens een tweede bijeenkomst presenteerde het comité zichzelf en vervolgens de resultaten van het onderzoek. Zij stelde ook een aantal punten vast, waarmee zij het gesprek met Volksbelang wil aangaan.

Naast de presentatie beantwoordde SP-Tweede kamerlid Paulus Jansen vragen van huurders. Als kenner van sloopprojecten maakte hij duidelijk wat de rechten van de huurders zijn en plichten van woningstichtingen. “Hij stelt duidelijk dat Volksbelang plannen met de bewoners moet maken en niet voor de bewoners. Daar ontbreekt het aan. Vandaar dat hij het comité aanraadde om dat zo snel mogelijk aan de orde te stellen. We kunnen alleen maar zeggen: zo gezegd zo gedaan. Het comité maakte al de eerste afspraak met Volksbelang. De bewoners krijgen een stem. Geloof me, die zullen ze echt niet laten lopen”, vat Jeroen Brouwer samen.