Feestelijke onthulling AED-kast op De Werkschuit

20 februari 2010

Feestelijke onthulling AED-kast op De Werkschuit

WIJK BIJ DUURSTEDE - Op basisschool De Werkschuit in de Noorderwaard hangt sinds afgelopen donderdag aan de buitenmuur bij de ingang een AED-kast. AED staat voor Automatische Externe Defibrillator: het is een apparaat om te reanimeren bij een hartstilstand. “De eerste AED-kast die buiten hangt en altijd bereikbaar is. Straks staan er in alle wijken en de kernen Cothen en Langbroek zulke kasten voor onze veiligheid,” vertelt fysiotherapeut en SP-bestuurslid Jan Oechies.
Werkschuit leerlingen laten ballonnen op

De Stichting AED Hartstikke Nodig is een initiatief van Jan Oechies, Wil van Dam en Henk Huisman. Twee jaar geleden begonnen zij met hun werkzaamheden en inmiddels zijn er 150 vrijwilligers in Wijk bij Duurstede die een AED kunnen bedienen. De stichting wil dat er in de hele gemeente op goed toegankelijke plaatsen AED’s komen te hangen die dag en nacht door vrijwilligers te bedienen zijn. Door samenwerking met de ambulancedienst RAVU kunnen na een 112-melding over een hartstilstand de vrijwilligers worden gewaarschuwd en kunnen binnen enkele minuten te plaatse om hulp te verlenen.
“Dit voorjaar wordt het systeem uitgetest. We hopen dat rond de zomer het helemaal rond is. Wijk bij Duurstede is dan de eerste gemeente in de provincie met een dergelijk alarmeringssysteem”, laat Jan Oechies weten.

AED kast NoorderwaardSP-Wethouder Jan Burger werd in een ambulance naar de school gebracht voor de onthulling van de AED-kast. De schoolkinderen lieten na het aftellen met ‘1-1-2’ vele tientallen hartvormige ballonnen opstijgen. Volgens de wethouder is het een uniek project van de initiatiefnemers die dit met steun van vrijwilligers, bedrijven, instellingen, de gemeente en de RAVU realiseren. “AED Hartstikke Nodig is een initiatief dat hartstikke goed laat zien wat we in Wijk samen met elkaar ook op het gebied van zorg tot stand kunnen brengen,” aldus Burger.

Jan Oechies kijkt tevreden terug op de ingebruikname van de kast op basisschool De Werkschuit: “We hebben er samen met de school en de kinderen iets moois van kunnen maken. En er is hard gewerkt. ’s Morgens om half acht stonden onze mensen al te boren om de kast op te hangen. Maar het is al met al een feestelijk gebeuren geworden. De komende maanden gaan we nog meer kasten ophangen en dan kunnen we dit voorjaar met het 112-alarmeringssysteem gaan werken.”