Veel belangstelling voor starterwoningen Steenstraat

9 januari 2010

Veel belangstelling voor starterwoningen Steenstraat

WIJK BIJ DUURSTEDE - Er is veel belangstelling voor de koopappartementen aan de Steenstraat. Inmiddels hebben zich al 150 gegadigden ingeschreven. Tijdens een bijeenkomst voor omwonenden verklaarde wethouder Burger dat het om een bijzonder project gaat. “Het is voor het eerst in Wijk bij Duurstede dat Volksbelang nieuwe koopwoningen met korting aanbiedt. Bovendien zijn ze bestemd voor starters uit de eigen gemeente”, aldus Jan Burger.

De huidige woning aan Steenstraat 14, gelegen naast het gemeentehuis, wordt gesloopt. Op dezelfde plek bouwt woningstichting Volksbelang 26 appartementen voor starters. De plannen zijn de afgelopen twee jaar ontwikkeld in nauwe samenwerking met omwonenden en andere betrokkenen. De woningen zijn bestemd voor starters met een jaarinkomen tot 45.000 euro. Ze worden met een korting van maximaal 25% met de Koopgarantregeling verkocht.

Het gaat om bijzonder project. SP-wethouder Jan Burger: “Allereerst, omdat het om nieuwe woningen gaat voor starters die afhankelijk van het inkomen met korting worden verkocht. Daar staat tegenover dat er een verplichting is om de woningen bij verkoop eerst aan Volksbelang aan te bieden. Dat betekent dat de appartementen bij vertrek van de huidige kopers weer voor toekomstige starters beschikbaar komen.”
Een andere bijzonderheid is de woningen worden toegewezen via het Lokaal Maatwerk. Dat betekent dat het woningen zijn voor inwoners van Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede, of mensen die hier werken. De helft van de woningen gaat naar mensen die een huurhuis elders in de gemeente achterlaten. “Dat zijn dus koopstarters. Met die vrijkomende huizen kunnen we ook andere woningzoekenden bedienen. Daarmee kunnen we met dit project dus veel meer inwoners helpen.”

Sander Bos, projectleider van woningstichting Volksbelang, vertelde dat ruim 150 mensen zich hebben aangemeld voor het project. Binnenkort krijgen alle belangstellenden een uitnodiging voor een extra informatiebijeenkomst. Dan wordt ook een verkoopbrochure verspreid. Na afloop van de bijeenkomst grepen nog enkele jongeren de laatste kans aan om zich in te schrijven. De start van de bouw van de woningen is dit voorjaar gepland.