Rabobank helpt Hartveilig Wijk bij Duurstede

21 december 2009

Rabobank helpt Hartveilig Wijk bij Duurstede

WIJK BIJ DUURSTEDE - ”Afgelopen donderdag kreeg ik van de Rabobank KrommeRijnstreek een brief waarin zij ons schreven dat zij de aanschaf en het onderhoud van één AED in een kast gaan betalen”, vertelt een glunderende Jan Oechies. Samen met Henk Huisman en Wil van Dam is hij actief om in heel Wijk bij Duurstede AED’s te plaatsen. Daarmee kunnen mensen worden geholpen met acute hartproblemen.

”Wij hebben meteen contact opgenomen met de directeur van de basisschool in de Noorderwaard”, vervolgt Henk Huisman. Huisman, in zijn werkzame periode postbode, kent Wijk bij Duurstede op zijn duimpje en weet als geen ander waar de best bereikbare plaatsen zijn in de gemeente. De bedoeling is dat er in het begin volgend jaar verschillende kasten worden geplaatst in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede.
”Als mensen dan 112 bellen en melding maken van hartproblemen, wordt niet alleen de ambulance er op afgestuurd, maar worden ook vrijwilligers in de nabijheid via hun mobiele telefoon gewaarschuwd. Zij kunnen zonodig een reanimatie starten. Een AED, Automatische Externe Defibrillator, kan daarbij levens redden”, legt Jan Oechies uit.

Met zijn medebestuursleden heeft hij inmiddels met de ambulancedienst RAVU en SP-wethouder Jan Burger afspraken gemaakt over de daadwerkelijke start van het project ‘Hartveilig Wijk bij Duurstede’. De bedoeling is dat de aansluiting op de alarmcentrale 112 in het tweede kwartaal van 2010 plaatsvindt.