Nieuwe woningen zijn voor inwoners gemeente

25 december 2009

Nieuwe woningen zijn voor inwoners gemeente

WIJK BIJ DUURSTEDE – De koopwoningen voor starters aan de Steenstraat en de huurwoningen voor 55-plussers op het Veilingpark zijn bestemd voor inwoners uit de gemeente Wijk bij Duurstede. “We doen dat door het zogenoemde Lokaal Maatwerk te gebruiken. Dan geldt niet het regionale inschrijvingssysteem, maar wijzen we toe aan onze eigen inwoners en mensen die een economische of maatschappelijke binding hebben met de gemeente,” legt wethouder Jan Burger uit.

Bij de Steenstraat gaat het om 26 woningen van woningstichting Volksbelang, die afhankelijk van het inkomen van de kopers, volgens de koopgarantconstructie worden verkocht. De kopers krijgen dan een korting die kan oplopen tot maximaal 25%, maar hebben de verplichting de woning bij vertrek in eerste instantie weer aan te bieden aan Volksbelang. De start van de bouw van de woningen, naast het gemeentehuis, is komend voorjaar gepland. Een aantal woningen is ook aan te passen voor mensen met een lichamelijke handicap.

Op het Veilingpark gaat het om 23 huurwoningen die in opdracht van de Willem van Abcoudestichting worden gebouwd. De appartementen voor 55-plussers worden op dit moment gebouwd en naar verwachting rond de zomerperiode opgeleverd.

Wethouder Burger: “Het gaat om woningen in de sociale sector, waar grote behoefte aan is. We willen de doorstroming van de Wijkse woningzoekenden hiermee op gang helpen. Dat kan door het Lokaal Maatwerk. Bij de koopwoningen in de sociale sector wordt een deel toegewezen aan mensen die een huurwoning achterlaten. Die woningen komen straks eveneens beschikbaar. En de 55-plussers die verhuizen, laten eveneens een woning achter. Zo kunnen we veel meer woningzoekenden helpen.”