Kamer wil geen aanbesteding meer van thuiszorg

21 december 2009

Kamer wil geen aanbesteding meer van thuiszorg

DEN HAAG/WIJK BIJ DUURSTEDE - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil af van de verplichte Europese aanbesteding in de thuiszorg. Dat bleek deze maand tijdens een debat over een initiatiefwetsvoorstel van SP-leider Agnes Kant. Partijgenoot en wethouder Wmo/Zorg in Wijk bij Duurstede Jan Burger is erg blij: “De marktwerking heeft tot veel onrust geleid, minder zorg en uiteindelijk ook hogere kosten.”

Sinds januari 2007 geldt voor een deel van thuiszorg een verplichte aanbesteding. Gemeenten moeten volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) de huishoudelijke hulp aanbesteden. De verwachting was dat de kosten voor de zorg hiermee zouden dalen en de kwaliteit zou toenemen.

“Daar is dus niets van terecht gekomen. In werkelijkheid ging de concurrentie ten koste van arbeidsvoorwaarden van personeel en kwamen veel zorginstellingen in de rode cijfers. Dat leidde tot grote problemen,” aldus wethouder Burger.
Hij spreekt uit ervaring. De gemeente heeft onlangs de nieuwe aanbestedingsprocedure afgerond. Ruim 200 hulpvragers en zo’n 70 huishoudelijk medewerkers van Vitras/CMD moesten opnieuw onderdak zien te vinden. En vorig jaar stopte de christelijke thuiszorgorganisatie Curadomi ook al met haar werkzaamheden.

“We hebben ons uiterste best gedaan om de overgang naar andere zorgaanbieders in onze gemeente zo soepel mogelijk te laten verlopen. Leuk is het echter niet. Voorstanders van marktwerking praten dan over de keuzevrijheid van cliënten. Maar we hebben het hier niet over mobiele telefoons en dat je na twee jaar weer eens een nieuw abonnementje neemt. Praat maar eens met iemand die volstrekt afhankelijk is van zorg, of bijvoorbeeld met een medewerker van Vitras, die het afgelopen jaar maar moest zien hoe het zou aflopen!”

Volgens de wethouder zijn inmiddels vele miljoenen uitgegeven aan steunaanvragen en de bureaucratie rondom de aanbestedingen. “Ook dat is pijnlijk. De afgelopen jaren heb ik heel veel bijeenkomsten bijgewoond. Hier in Wijk bij Duurstede, maar ook in de regio, landelijk en zelfs met de staatssecretaris zaten we om de tafel. De marktwerking heeft heel veel gekost, maar er niet voor gezorgd dat er meer handen aan het bed kwamen.”

Nu in de Tweede Kamer naast de SP ook GroenLinks, PvdA, CDA en de PVV hebben aangegeven tegen de verplichte marktwerking in de thuiszorg te zijn, kan er straks weer over de inhoud van de zorgverlening gesproken worden.
“Ik kijk daar naar uit. Dan kunnen we meer aandacht besteden aan de kwaliteit van de zorg, andere manieren van werken, kleinschaligheid, samenwerking tussen zorgverleners,” laat Jan Burger weten. In januari wordt het debat in de Tweede Kamer voortgezet.