December Film: In the valley of Elah

9 december 2009

December Film: In the valley of Elah

Zoals in de inlegvel aangekondigd werd is er dit jaar weer een decemberfilm. Vorig jaar zijn we begonnen met de start van een nieuwe traditie in de afdeling, namelijk het kijken van een indrukwekkende film. Toen keken we naar de film Billy Elliot, over een jongen uit de Noord Engelse mijnstreek die balletdanser wilde worden. Het leidde tot een discussie over arbeidsvoorwaarden en rechten, maar ook over de wil van een gemeenschap om er iets van te maken tijdens moeilijke tijden.

Dit jaar staat In The Valley of Elah op het programma. Het is een verhaal van een vader die op zoek gaat naar zijn zoon die vermist wordt kort na zijn terugkeer uit de oorlog in Irak. Hank heeft geen vertouwen in de nieuwe agenten op zijn oude werkplek, namelijk de militaire politie en rechercheurs. Hij overtuigt de gewone rechercheur Emily om met hem een onderzoek te doen. Wanneer na verklaringen van Mike's collega-militairen steeds meer stukjes informatie loskomen, bijten Emily en Hank zich vast in de zaak en raken ze verwikkeld in een keihard conflict met de militaire politie. Tommy Lee Jones vertolkt op prachtige wijze de rol van een verbitterde oud militair die in conflict komt met zijn rechtvaardigheidsgevoel en zijn loyaliteit naar zijn oude werkgever.

Een must om te zien en na afloop genoeg tijd om te borrelen en na te praten over de film.

Waar: Feuniksgebouw
Wanneer: Vrijdag 11 december om 20:30