Valt Gravenbol buiten richtlijn schoon water?

8 november 2009

Valt Gravenbol buiten richtlijn schoon water?

Gravenbol
WIJK BIJ DUURSTEDE - De SP-raadsfractie heeft om opheldering gevraagd over plannen van het ministerie van VROM. “Het ministerie heeft volgens een goed geïnformeerde bron gezegd dat wateren kleiner dan 50 hectare niet aan de criteria voor schoon water hoeven te voldoen. Dat brengt het storten van slib in de Gravenbol wellicht dichterbij,” laat raadslid Gert de Heus weten.

“Het gaat om de zogenoemde kaderrichtlijn water. In de praktijk betekenen de plannen van VROM dat zeker 90% van alle plassen buiten die richtlijn vallen en we vrezen hierbij ook voor de Gravenbol. Wij willen graag van het college van burgemeester en wethouders weten of deze informatie juist is en wat dat voor gevolgen kan hebben voor de Wijkse situatie. Wij willen dat alle betrokken partijen hier actief over geïnformeerd worden,” aldus SP-raadslid De Heus.

Hij maakt zich ernstige zorgen over de gevolgen voor mogelijke slibstort in recreatieplas de Gravenbol.
“Wij zouden het erg op prijs stellen als de inwoners van Wijk bij Duurstede over deze kwestie steeds goed geïnformeerd worden. Op diversen niveaus probeert de SP duidelijkheid te krijgen, en ook duidelijkheid te geven. Zo heeft ons Tweede Kamerlid Remy Poppe bij minister Kramer aandacht gevraagd voor de alternatieven voor slibstort,” vertelt De Heus.

De SP-er wijst er op dat volgens onafhankelijk onderzoek blijkt dat de betonindustrie in staat is om ingedroogd slib te mengen met zand en cement en hiermee betonblokken te produceren en dat ook de baksteenindustrie stenen blokken kan maken van klei en ingedroogd baggerslib. Die producten zijn goed te gebruiken bij de bouw van dijken.
Gert de Heus: ”Als fractie verdiepen we ons in die alternatieven. Tegelijkertijd willen de vinger aan de pols te houden. Er zijn genoeg voorbeelden waar het mis gaat, denk bijvoorbeeld aan het Mobagat in Lunteren. Daar wordt ondanks het protest van de gemeente en inwoners de stort gewoon hervat. Dat mag in Wijk bij Duurstede nooit gebeuren!”