Succesvolle avond AED Hartstikke Nodig

28 november 2009

Succesvolle avond AED Hartstikke Nodig

WIJK BIJ DUURSTEDE - Vier keer per jaar komen de vrijwilligers van AED Hartstikke Nodig bij elkaar in de raadzaal van het gemeentehuis. Ondanks het hele slechte weer waren afgelopen week weer een kleine 50 vrijwilligers naar de Karel de Grotestraat gekomen. SP bestuurslid en voorzitter van de Stichting Jan Oechies vertelde bij zijn introductiepraatje het grote nieuws: “Wijk bij Duurstede wordt in de eerste weken van het tweede kwartaal van 2010 als eerste gemeente in de provincie aangesloten op de alarmcentrale
112.”

De financiering van de acht kasten in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek voor de reanimatieapparatuur is nagenoeg rond. Onder applaus van de aanwezige vrijwilligers riep Jan Oechies de gemeente uit tot 'Hartveilig Wijk bij Duurstede'. Ten slotte presenteerde Oechies de nieuwe nieuwsbrief/reanimatie wijzer. Hij overhandigde het eerste exemplaar aan wethouder Jan Burger, die samen met Burgemeester Swillens ook vrijwilliger is van AED HartstikkeNodig.

De aanwezigen verdeelden vervolgens onder leiding van bestuurslid Henk Huisman, ook lid van de Wijkse SP de ruim 11.000 folders die de vrijwilligers de komende twee weken huis aan huis gaan verspreiden in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek.

Martien van Gorp van AED Alert informeerde de aanwezigen over de gang van zaken bij de alarmering door de 112 alarmcentrale. Jan Oechies en psychotherapeut Paul Theijsmeijer behandelden op indrukwekkende wijze de reacties die kunnen optreden als je aan een reanimatie hebt deelgenomen. “In de raadszaal was het muisstil. Theijsmeijer gaf een aantal hele duidelijke adviezen. Kortom een geweldige vrijwilligersavond,” vertelt SP-raadslid Henriëtte Sanders, die ook aanwezig was.

Het laatste nieuws is dat door de huis aan huis verspreide folders zich, daags na het uitdelen van de nieuwsbrief, zes nieuwe vrijwilligers hebben aangemeld bij Wil van Dam. U bent ook van harte welkom! het e-mail adres van Wil is: ewcvandam @casema.nl