‘Stoerdoenerij’ Bussemaker kost miljoenen

8 november 2009

‘Stoerdoenerij’ Bussemaker kost miljoenen

Renske Leijten
Wijk bij Duurstede/Den Haag - Eind augustus van dit jaar liet SP-kamerlid Renske Leijten weten dat de belastingbetaler fors gaat betalen voor het redden van de thuiszorg in Groningen, De Haag en Midden Nederland. “Omdat de staatssecretaris vorig jaar heeft verzuimd Meavita te redden, zijn de reddingskosten voor de thuiszorg inmiddels verdubbeld,” aldus Leijten. In een schrijven aan de Tweede Kamer van staatssecretaris Bussemaker wordt duidelijk dat er daadwerkelijk miljoenen nodig zijn om de zorg overeind te houden.

Staatssecretaris Jet Bussemaker heeft deze week de Tweede Kamer op de hoogte gebracht van de afwikkeling van het ‘Meavita-dossier’. Zo liggen er nu steunaanvragen bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) van Vitras/CMD, Thuiszorg Groningen en de Haagse Wijk- en Woonzorg. Er is veel geld nodig om deze instellingen overeind te houden, die zijn afgesplitst en opgezet vanwege het faillissement van zorgconcern Meavita.

In de zomer van 2008 wist Meavita al dat er geld nodig was voor een grootschalige reorganisatie om orde op zaken te stellen. Het zorgconcern deed een steunaanvraag van 22 miljoen euro. Staatssecretaris Bussemaker wees de aanvraag echter in november 2008 af. Daarna bleek dat Meavita enkel in januari en februari 2009 nog zorg kon leveren aan cliënten.

Renske Leijten: “Linksom of rechtsom moet de overheid toch bijspringen. Maar door treuzelen en stoere politiek van de staatssecretaris kan de belastingbetaler opdraaien voor de extra kosten. Daarnaast is er nog steeds grote onzekerheid voor het personeel en de mensen die zorg nodig hebben.”

Onder het motto dat ‘wanbestuur niet moet worden beloond’ heeft de staatssecretaris Meavita bewust failliet laten gaan en meegewerkt aan opsplitsing en oprichting van nieuwe stichtingen. Volgens Leijten zou een nieuwe steunaanvraag 48 miljoen euro kosten, een ruime verdubbeling van de eerdere aanvraag dus.“De belastingbetaler, het personeel en de mensen die zorg nodig hebben plukken de wrange vruchten van deze stoerdoenerij,” aldus het SP-kamerlid.