SP en PvdA: vragen en meldpunt thuiszorg

23 november 2009

SP en PvdA: vragen en meldpunt thuiszorg

Op vrijdag, 13 november, hielden de SP en de PvdA voor de vierde keer een bijeenkomst voor cliënten en medewerkers van huishoudelijke hulp. Negen zorgaanbieders hebben middels aanbesteding de thuiszorg in Wijk bij Duurstede gegund gekregen. Belangrijk voor cliënten en thuiszorgmedewerkers is dat zij goed geïnformeerd zijn. De SP en de PvdA waarderen het dan ook dat de gemeente op 18 november een informatiemarkt heeft georganiseerd. Ook daar waren de SP en PvdA bij aanwezig.

“Tijdens beide bijeenkomsten bleek echter dat er ook arbeidsovereenkomsten worden aangeboden met CAO schoonmaakpersoneel. Iets wat duidelijk niet volgens de aanbestedingsregels de bedoeling is”, aldus Henriëtte Sanders van de SP. “Ook zijn we niet blij met het feit dat thuiszorgmedewerkers 0-uren-contracten aangeboden krijgen”, vult Frans Hoving van de PvdA aan.
Daarnaast zijn er in Wijk nieuwe thuiszorgorganisaties actief die de aanbesteding niet gegund zijn. Zij bieden cliënten thuiszorg aan middels een PGB (Persoons Gebonden Budget). PGB heeft het voordeel dat cliënten zelf beschikken over financiële middelen voor het inkopen van zorg, maar is voor veel mensen complex vanwege de administratieve rompslomp. Daarbij is er vanuit de gemeente geen controle mogelijk op de kwaliteit van de zorg. Nu zijn er ook organisaties die inwonende thuiszorgmedewerkers aanbieden voor veel geld. Door de marktwerking is iedereen vrij zijn producten aan te bieden, maar de SP en de PvdA maken zich ernstig zorgen over de negatieve effecten. “ Wij vragen ons af of het college deze ontwikkelingen wenselijk vindt”, aldus de twee raadsleden.

Beide partijen hebben ook een meldpunt in het leven geroepen. Medewerkers en cliënten die denken dat (aangeboden) contracten niet kloppen of hulp nodig hebben, kunnen dit melden bij Henriëtte Sanders (tel. 577375) of Frans Hoving (tel. 571439).