Huisartsenpost haalbaar als er een wil is

25 november 2009

Huisartsenpost haalbaar als er een wil is

WIJK BIJ DUURSTEDE - Een stuurgroep heeft zich de afgelopen maanden gebogen over de mogelijkheid van een huisartsenpost in Doorn. Het advies van de groep is om vooral naar alternatieven te kijken. “Alle betrokken partijen wijzen naar elkaar en zeggen dat een post dus niet kan. Maar met een beetje goede wil, moet alles echt kunnen”, concludeert SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer na de presentatie van het rapport.

Afgelopen woensdagavond presenteerde onderzoeker Rob Bakker zijn rapport, dat in opdracht van de gemeenten Utrechte Heuvelrug en Wijk is opgesteld. Hierin worden enkele opvallende punten genoemd. “Zo lost een huisartsenpost voor veel mensen het probleem van de afstand naar de huidige posten op. Ook kan een dergelijke post winst maken, bijna 175 duizend euro. Het is dus haalbaar”, legt Brouwer uit.

Toch stond de avond vooral in het teken van ‘beren op de weg’. Een aantal betrokken partijen ziet niets in een huisartsenpost in Doorn. Met name Primair, eigenaar van de post in Houten, en de huisartsenpost Gelderse Vallei, uitbater van de post waar enkele dorpen uit de Heuvelrug naartoe moeten, protesteren. Brouwer: “Volgens Primair zou een post in Doorn zorgen voor een oplopend tekort voor Houten.”

Vooral dat laatste vonden de aanwezige raadsleden opvallend. Zo ook Brouwer: “Primair geeft aan dat men in Houten minder opbrengsten krijgt. Maar daar tegenover lezen we in het rapport dat de kosten gelijk blijven. En dat is natuurlijk onlogisch. Door de kosten hoog te houden wil men dus niet meewerken. Bij de Gelderse vallei is het weer raar dat zij eigenlijk een heel groot verzorgingsgebied heeft en zegt dat men niet zonder de inwoners van Amerongen en Leersum kan rondkomen. Men wil dus niet naar de behoeften van klanten kijken.”

In het rapport wordt ook ingegaan op alternatieven. Avondopenstelling van huisartsen, een nieuw project met de ambulancedienst en ‘light’-varianten voor de posten zijn bekeken. “Voor elk punt moet er geschoven worden met geld en tarieven. “Opvallend is dat de huisartsen tijdens de avond aangaven dat men dan beter in kan zetten op een post in Doorn. Zij willen dus nu wel. Maar dat moet dan regionaal bekeken worden.”

Zo schiet het volgens Brouwer nog niet op. Diverse partijen lijken vooral de hakken in het zand te zetten. Brouwer ziet echter nog luchtpuntjes: “Op dit moment wijst iedereen naar Agis. De zorgverzekeraar heeft aangegeven toch mee te willen denken. Vandaar dat nu bestuurlijk een stevige delegatie naar Agis gaat met beide wethouders zorg/Wmo en beide burgermeesters. Dan komt er misschien toch nog schot in de zaak.”