Provincie vindt draagvlak bij slibstort van belang

10 oktober 2009

Provincie vindt draagvlak bij slibstort van belang

Gravenbol
UTRECHT/WIJK BIJ DUURSTEDE - De provincie Utrecht vindt dat er voldoende draagvlak moet zijn bij de bevolking en de gemeente Wijk bij Duurstede om slibstort in de Gravenbol mogelijk te maken. Dat blijkt uit de beantwoording van schriftelijke vragen van de statenfractie van de SP. Voor het overige is het vooral nog onduidelijk over hoe het nu verder gaat met het voornemen om grond en baggerspecie te storten in het recreatiegebied.

Grondbank Midden Gelderland BV en het Recreatieschap hebben aangekondigd de voormalige zandafgraving in Wijk bij Duurstede te willen gebruiken voor het storten van slib. Rijkswater heeft daar in principe geen bezwaar tegen. Wat betreft de positie van de provincie: het ondieper maken van de Gravenbol zou volgens Gedeputeerde Staten een positief effect hebben op de ontwikkeling van nieuwe natuur in het gebied dat is aangewezen als Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Het provinciebestuur laat weten dat bij de planvorming alle belangen zorgvuldig moeten worden gewogen. Het hebben van draagvlak onder de bevolking telt daarbij evenredig mee.
De provincie ziet voor zichzelf in het gehele proces vooral een rol weggelegd om informatie te verstrekken. Gedeputeerde Staten wijzen er op dat Rijkswaterstaat in eerste instantie het bevoegde orgaan is voor vergunningverlening. De provincie heeft overigens wel een verantwoordelijkheid in het kader van de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden (Whvbz).

SP-statenlid Ton Witteman laat weten verheugd te zijn met de uitspraak dat de provincie waarde hecht aan het hebben van draagvlak bij de bevolking. “Maar voor de rest is er toch sprake van in dit geval heel toepasselijk: duikgedrag. Mocht het achteraf toch fout gaan, zo zegt Gedeputeerde Staten bijvoorbeeld in haar antwoorden, dan is niet zij maar de vervuiler verantwoordelijk. Ik kan me voorstellen dat de provincie van te voren garanties wil hebben voor de waterkwaliteit. En op basis van de huidige plannen zal zeggen: doe het maar niet!”

Ook raadslid Gert de Heus vindt dat er nog teveel open wordt gelaten door het provinciebestuur. “De gemeenteraad heeft unaniem gezegd dat er op dit moment geen medewerking moet worden verleend aan de plannen voor slibstort. Maar intussen laten alle andere instanties nog erg veel ruimte om te onderhandelen. Ik ben van mening dat we in het recreatiegebied gewoon geen grond en baggerspecie moeten storten. De risico’s zijn gewoon te groot. Duidelijk is dat we de zaak goed in de gaten moeten blijven houden.”