Kritiek op plannen voor zorgwoningen Witlastraat

12 juli 2009

Kritiek op plannen voor zorgwoningen Witlastraat

WIJK BIJ DUURSTEDE - De plannen om aan de Witlastraat woningen te realiseren voor mensen met psychische problemen worden heroverwogen. Dat is het resultaat van de informatiebijeenkomst van afgelopen donderdagavond, georganiseerd door Volksbelang, zorginstelling Kwintes en de gemeente. “Het beleid van de gemeente is om ook mensen met een beperking, of dat nu lichamelijk of psychisch is, zolang mogelijk zelfstandig te laten wonen,” vertelt SP-afdelingsvoorzitter Hans Pouw.

Tijdens de bijeenkomst, waar ruim 100 mensen op afkwamen, vertelde een vader van een zoon met schizofrenie hoe belangrijk dat laatste is. Op dit moment wonen zo’n 100 tot 200 mensen met deze aandoening in Wijk, met hulp van zorgorganisatie Kwintes. De stichting wil graag een wooncomplex met 24 appartementen realiseren, waar mensen met begeleiding kunnen wonen. Volksbelang wil de appartementen graag bouwen in de wijk De Heul. Pouw: “In de gemeentelijke woonvisie is aangegeven, dat op de kopse kanten van de bestaande flats in de wijk ook ruimte is om op één of twee plaatsen nog in te breiden om zo woningen toe te voegen. Zo is het idee ontstaan om hier woningen te realiseren voor mensen met psychische problemen. Veel ouders en familieleden vragen om een dergelijke voorzieninge in onze gemeente.”

De aanwezigen hoorden wat de ideeën zijn en konden hierover vragen stellen. Daarbij liepen de gemoederen soms hoog op. Aan het einde van de avond concludeerde burgemeester Guus Swillens dat iedereen het erover eens is dat er woonruimte voor de doelgroep, in de gemeente nodig is. De aanwezigen hadden echter hun bedenkingen. “De argumenten tegen eventuele bouw van de woningen hadden vooral betrekking op ruimtelijke aspecten. De plek is al druk en de nieuw te bouwen 24 woningen steken af bij de huidige bebouwing.”

De gemeente gaat op basis van de reacties van de omwonenden heroverwegen of verder wordt gegaan met het uitwerken van de bouwplannen voor deze locatie. Volgens de SP-voorzitter, die ook op de avond aanwezig was, is dat laatste verstandig. “Bij dit soort plannen is draagvlak ontzettend belangrijk. Ik heb het idee dat met name woningstichting Volksbelang onderschat heeft wat de gevoelens van de omwonenden zijn. Daarnaast is het van belang dat de bouwplannen worden ontwikkeld samen met alle betrokken partijen en dat zijn ook de mensen in de buurt. Dat is gewoon niet goed gebracht.”