Huishoudelijk medewerkers bundelen krachten

12 juli 2009

Huishoudelijk medewerkers bundelen krachten

WIJK BIJ DUURSTEDE - Medewerkers van de hulp in de huishouding bij Vitras/CMD willen de krachten bundelen. Dat bleek afgelopen vrijdag tijdens een bijeenkomst van de SP in gebouw Feuniks. “De komende maanden willen de medewerkers regelmatig bij elkaar komen om informatie uit te wisselen en duidelijkheid te krijgen over hun rechten bij de overgang naar een andere organisatie”, meldt organisator Jan Oechies.

Vitras/CMD heeft namelijk onlangs bekend gemaakt vanaf 1 januari aanstaande geen hulp meer te willen leveren. Jan Oechies, bestuurslid van de SP, organiseerde wederom een open avond. “Afgelopen vrijdag bleek maar weer eens hoe slecht de medewerkers worden geïnformeerd door Vitras/CMD over hun rechten. Ook werd duidelijk dat ze elkaar eigenlijk zelden meer gezamenlijk zagen. We hebben afgesproken dat we regelmatig een bijeenkomst gaan organiseren voor de medewerkers om ze goed op de hoogte te houden. Direct na de vakantie, vrijdag 28 augustus aanstaande, is er daarom weer een avond georganiseerd voor de medewerkers in de huishouding”, legt hij uit.

Tijdens de bijeenkomst van afgelopen vrijdag waren ook de raadsleden Henriëtte Sanders, SP, en Frans Hoving, PvdA, aanwezig. SP-wethouder Jan Burger was eveneens gekomen om een toelichting te geven op de laatste stand van zaken bij de thuiszorgorganisatie.
Jan Oechies: “Het gesprek ging over tijdelijke contracten, salarisrechten en de mogelijkheden die een eventuele lokale thuiszorgorganisatie zou kunnen bieden. De medewerkers toonden zich tevreden over de bijeenkomst en spraken dus meteen een vervolg af voor na de zomervakantie.”

Inmiddels heeft SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten vragen gesteld over de financiële problemen waarin Vitras/CMD verkeert. Zij vraagt een inspanningsverplichting van staatssecretaris Jet Bussemaker om medewerkers en cliënten niet de dupe te laten worden van die problemen en te garanderen dat de zorg fatsoenlijk wordt voortgezet. “Want daar hebben alle betrokkenen recht op”, eindigt Oechies.