Dit najaar duidelijkheid over huisartsenpost in Doorn

14 juli 2009

Dit najaar duidelijkheid over huisartsenpost in Doorn

WIJK BIJ DUURSTEDE – Het worden spannende maanden voor de SP. De partij maakt zich al tijden sterk voor een huisartsenpost in Doorn en afgelopen zomer leerde een uitgebreide enquête onder de bevolking dat die wens bij heel veel inwoners leeft. Alle zorgpartijen buigen zich nu samen met de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede en de provincie over de mogelijkheden van zo’n post. Dit najaar moet duidelijk worden wat de mogelijkheden zijn.

“Alle partijen denken in ieder geval positief mee. Dat blijkt uit een notitie met de stand van zaken van het onderzoek”, verwoordt SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer hoopvol.

“Een zelfstandige huisartsenpost in Wijk kan op dit moment simpelweg niet. Maar met de dorpen op de Heuvelrug is de dekkingsgraad wel groot genoeg. En daar lopen ze tegen dezelfde problemen aan. Dit zou dus een goede oplossing zijn voor zo’n 70.000 inwoners hier in de regio”, begint Brouwer nog maar eens.

De SP-afdelingen uit de twee gemeenten toonden met een enquête onder 1.700 inwoners aan dat de roep om een huisartsenpost in Doorn massaal gesteund wordt. “En de klant is koning”, lacht Brouwer. “Maar zo werkt de zorgwereld helaas niet. Vele partijen willen er een woordje over meepraten. En uiteindelijk moeten de huisartsen de zorg leveren en de post moet ook betaald worden door de zorgverzekeraar.”

Inmiddels is er een stuurgroep bezig, die naast de beide gemeenten, bestaat uit: zorgverzekeraar Agis, Huisartsenposten Primair, Cliëntenbelang Utrecht, Huisartsenpost de Gelderse Vallei, het Diakonessen Ziekenhuis, Quarijn, RAVU en vertegenwoordigers van de WMO-adviesraden van beide gemeenten. Wegens het bovenlokale karakter van het onderzoek treedt de Provincie Utrecht op als voorzitter van de stuurgroep. “Dat geeft aan dat ook zij het belangrijk vindt. De betrokken huisartsen zitten niet in de groep, maar worden wel geïnformeerd en kunnen alles van commentaar voorzien,” vertelt Jeroen Brouwer.

In het onderzoek komen veel zaken aan bod: “De eventuele post moet wat zorg betreft goed zijn, de toegankelijkheid en bereikbaarheid verbeteren voor inwoners uit de betrokken gemeenten, financieel haalbaar zijn en alles moet natuurlijk toekomstbestendig zijn. Er dient tenslotte ook zoveel mogelijk sprake te zijn van een totaalaanbod, bijvoorbeeld inclusief apotheek en doorverwijzing naar een ziekenhuis. Dat alles bij elkaar is nogal wat.”
Er zijn verschillende scenario’s denkbaar. Deze maanden zijn vooral om te kijken wat werkelijk mogelijk is. “Wij zien nog steeds enorme winst voor iedereen, maar vooral voor de inwoners. We wachten de resultaten van het onderzoek met spanning af”, eindigt Brouwer.