Vitras/CMD wordt opgesplitst

17 juni 2009

Vitras/CMD wordt opgesplitst

Wijk bij Duurstede - Zorgaanbieder Vitras/CMD gaat de organisatie opsplitsen. Bij de veertien gemeenten in de regio Utrecht, waaronder Wijk bij Duurstede ligt het verzoek of zij akkoord kunnen en willen gaan met het oprichten van een twee nieuwe stichtingen voor gemeentelijke diensten. De AWBZ-voorzieningen en andere diensten worden eveneens in aparte stichtingen ondergebracht.

Vitras/CMD is het afgelopen jaar in grote financiële problemen terecht gekomen. Die problemen ontstonden toen de zorgorganisatie was ondergebracht bij het inmiddels failliete Meavita. Dat gebeurde door de manier waar daar werd omgegaan met AWBZ-gelden, maar ook te lage tarieven bij de aanbestedingen voor huishoudelijke hulp in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Inmiddels staat Vitras/CMD weer op eigen benen, maar is er door het avontuur onder de Meavita-koepel een negatief eigen vermogen van enkele miljoenen ontstaan.

Om te kunnen overleven heeft Vitras/CMD, in nauw overleg met een vertegenwoordiging vanuit de veertien gemeenten, het voorstel gedaan om de diverse diensten onder te brengen bij aparte stichtingen. Daarmee kan de toekomst van het werk zoveel mogelijk worden veilig gesteld. De huishoudelijke verzorging (hulp bij het huishouden, verzorging en verpleging) wordt apart gezet van de andere activiteiten als Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW).

De nieuwe organisatie moet rond 1 juli aanstaande zijn beslag krijgen. Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede hebben inmiddels besloten dat zij met de opsplitsing kunnen instemmen. Voor de huishoudelijke hulp wordt later dit jaar een nieuwe aanbesteding gehouden. De huishoudelijke hulp valt onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en daarvoor gelden andere spelregels dan bij het regelen van JGZ en AMW. De gemeente praat deze maand met eventuele aanbieders van huishoudelijke hulp op welke wijze deze hulp vanaf 1 januari 2010 kan worden geleverd. Ook overweegt zij de oprichting van een lokale thuishulporganisatie.

Volgens SP-wethouder Jan Burger is de inzet van de gemeente er vooral op gericht om de zorg- en dienstverlening overeind te houden: “Het gaat er om dat de werkers in de zorg en hulpverlening zekerheid hebben over hun toekomst en dat bovendien de hulpvragers weten dat ze de benodigde zorg krijgen. Dat is belangrijker dan het instellingsbelang. Met de andere gemeenten in de regio en de belanghebbenden spannen we ons daarvoor in.”