Steun provincie voor woningbouw Wijk bij Duurstede

27 juni 2009

Steun provincie voor woningbouw Wijk bij Duurstede

WIJK BIJ DUURSTEDE - De provincie Utrecht draagt de komende tijd bijna 1,4 miljoen euro bij aan woningbouwprojecten in Wijk bij Duurstede. Het gaat om de Steenstraat in Wijk bij Duurstede, het Stookerterrein in Cothen en de locaties Uem en Wennekes en Oranjehof in Langbroek. In totaal liggen hier plannen voor de bouw van zo’n 180 woningen. “Met dit geld kunnen we zorgen voor de extra stimulans die wij juist nodig achten”, denkt wethouder Jan Burger.

De bijdragen van de provincie zijn afkomstig uit het Fonds Stedelijk Bouwen en Wonen. Dit fonds is bedoeld om knelpunten op te lossen en binnenstedelijke woningbouwprojecten daardoor versneld te realiseren. Door de huidige financiële crisis staan dergelijke projecten nog meer onder druk. Burger: “Daarnaast is het fonds bedoeld om de leefbaarheid te verbeteren en voor woningen voor doelgroepen met een achterstand op de woningmarkt. De provincie ondersteunt 54 woningbouwprojecten, in 24 Utrechtse gemeenten met een bedrag van € 32,5 miljoen.”

SP-wethouder Jan Burger, verantwoordelijk voor de volkshuisvesting is verheugd met de aanzienlijke bijdrage van de provincie voor de projecten in Wijk bij Duurstede: “We hebben de afgelopen tijd mooie plannen gemaakt op het gebied van wonen. Bijvoorbeeld voor starters en mensen met een beperking. Ook in de kleine kernen Cothen en Langbroek. We krijgen daarvoor nu financieel ondersteuning. Daarmee kunnen we daadwerkelijk starten met het bouwen van de benodigde woningen.”

De plannen gaan uit van 26 koopappartementen met korting aan de Steenstraat, 23 woningen van verschillende categorieën op het voormalige industrieterrein van Uem en Wennekes in Langbroek, zo’n 110 woningen, waaronder 40 woningen voor senioren in een woonzorgcomplex, op het Oranjehof in Langbroek en zo’n 20 woningen op het Stookerterrein in Cothen. “Allemaal projecten waar juist aandacht gevestigd wordt op die zaken die wij al tijden belangrijk vinden; sociale, betaalbare woningen.”

De start van de bouw van de woningen is voor de Steenstraat gepland in 2009. Voor de locatie Uem en Wennekes en het Stookerterrein is dat 2010. De bouw van de woningen op het Oranjehof is uitgesmeerd over meerdere jaren en start eveneens in 2010. “De financiële ondersteuning van de provincie is bedoeld om de infrastructuur aan te leggen,” legt de SP-er uit, “Maar het maakt ook de bouw van meer betaalbare woningen mogelijk. Bijna de helft van de genoemde woningen valt in de sociale sector. De woningzoekenden in onze gemeente zijn hier echt mee gebaat,” aldus wethouder Burger.