Schot in afhandeling AED

22 juni 2009

Schot in afhandeling AED

WIJK BIJ DUURSTEDE - Het plaatsen van Automatisch Electrische Defribilatoren, kortweg AED, was een van de kleine puntjes uit het coalitieakkoord wat de SP groot heeft aangepakt. Onder de leiding van Jan Oechies, Wil van Dam en Henk Huisman is een grote groep vrijwilligers al maanden bezig. Opleidingen zijn gevolgd en de organisatie staat. Enkel is het nog achten op zaken zoals het plaatsen van de apparatuur en het aanmelden via het noodsysteem van de RAVU. “Er zaten wat kleine kinkjes in de kabel. Maar deze lijken helemaal weg te zijn”, legt Oechies uit.

Op initiatief van de Stichting AED Hartstikke Nodig zijn er de laatste maanden liefst 135 vrijwilligers uit alle drie de kernen van deze gemeente opgeleid. Oechies en de zijnen zijn daar al erg trots op. “Ons doel was om voor juni aangesloten te zijn op de 112 alarmcentrale, waar bij de vrijwilligers dan de beschikking zouden hebben op acht AED’s, geplaatst in vandalisme bestendige kasten. Dat is helaas niet helemaal gelukt”, begint de SP-er.

De aansluiting op de alarmcentrale verloopt echter moeilijk. Inmiddels heeft de stichting contact met de verantwoordelijke functionaris voor de totale 112 alarmering opgenomen. Oechies; “Deze functionaris is de verantwoordelijke manager van de ambulance dienst. Hij doet er alles aan om AED HartstikkeNodig als eerste in de provincie Utrecht aan te sluiten op de 112 alarmcentrale. Want daar gaat het wel om. We zijn simpelweg de eerste en dus moeten er padden geplaveid worden. Maar dat ziet er nu goed uit. Na de vakantie is deze hobbel als het goed is genomen.”

Als de vrijwilligers aangesloten zijn op de 112 centrale, kunnen ook de kasten en AED’s zelf geplaatst worden. De vrijwilligers kunnen dan nog uitgebreider aan de slag. “Want we zijn al vol op bezig. In de laatste maanden hebben we al enkele keren in kunnen grijpen. Maar met de kasten zijn we echt uniek, de eerste in de regio, en dan ook met zo’n verschrikkelijk grote groep vrijwilligers. Daar gaan we echt nog meer levens mee redden de komende jaren”, eindigt Oechies.