College wil een samenhangend gehandicaptenbeleid

11 juni 2009

College wil een samenhangend gehandicaptenbeleid

Wijk bij Duurstede wordt beter bereikbaar, toegankelijk en veiliger voor mensen met een beperking. Ook worden de voorzieningen beter bruikbaar. Dat heeft het college vastgelegd door in te stemmen met de nota ‘integraal gehandicaptenbeleid’. Volgens SP-wethouder Jan Burger betekent het “niets meer of minder dan het gewoon standaard rekening houden met mensen met een beperking.”

Vanuit de Stichting Integratie Gehandicapten Wijk bij Duurstede (SIGW) bestaat al langer de wens om te komen tot een algemeen en samenhangend gehandicaptenbeleid voor de gehele gemeente.
Wethouder Zorg/Wmo Jan Burger vindt die wens terecht. Hij geeft een toelichting op de noodzaak van zo’n beleid: “Er gebeurt in onze gemeente veel voor mensen met een beperking. En er komen de komende jaren diverse nieuwe voorzieningen bij. Maar wat ontbrak was de samenhang tussen de verschillende beleidsvelden. Er worden aangepaste woningen gebouwd en natuurlijk wordt er dan nagedacht over de stoepen voor zo’n gebouw en de gehandicaptenparkeerplaats. Maar daarmee houdt het niet op. Diezelfde mensen willen namelijk ook een boodschap doen in het winkelcentrum, naar de sportvereniging kunnen gaan, of bij de buren aan de overkant langs. Eigenlijk moet er dus bij alles wat we doen in de gemeente nagedacht worden over de bereikbaarheid voor mensen met een beperking.”

De afgelopen periode is hard gewerkt om te komen tot het opzetten van zo’n beleid. Het doel is om Wijk bij Duurstede bereikbaarder, toegankelijker, bruikbaarder en veiliger (BTBV) te maken voor mensen met een beperking. Het kan daarbij gaan om het aanpassen van bijvoorbeeld fiets- of wandelpaden, het levensloopbestendig bouwen van woningen, of mensen bewuster te maken welke belemmeringen mensen kunnen ervaren.

“Dat betekent dat we bij alles wat we doen rekening houden met mensen met een beperking”, laat Jan Burger weten. “En het mooie is, dat niet alleen zij daar baat bij hebben. Ook als je achter de kinderwagen loopt, of bijvoorbeeld met kleine kinderen aan de hand, heb je daar profijt van. We worden allemaal ouder en willen zolang mogelijk zelfstandig wonen, ook met een beperking. En dat kan ook, als we daarmee met elkaar rekening houden en letterlijk ruimte voor willen geven,” aldus de wethouder.