Gemeenten onderzoeken alternatieven voor thuiszorg

7 maart 2009

Gemeenten onderzoeken alternatieven voor thuiszorg

Vitras/CMD garandeert voor de rest van dit jaar de continuïteit van de zorg die zij levert. Op haar activiteiten wordt echter verlies geleden en het vermogen van de instelling is door de schulden van Meavita Nederland geheel verdwenen. Daarom onderzoeken de dertien gemeenten waar de zorginstelling werkzaam is, de komende maanden op welke wijze de zorg na 2009 het beste kan worden geboden.

Sinds eind februari maakt Vitras/CMD geen deel meer uit van het moederbedrijf Meavita dat in grote financiële moeilijkheden belandde. Als zelfstandige organisatie is Vitras/CMD in staat haar activiteiten in 2009 voort te zetten. Hoewel Vitras/CMD heeft aangekondigd intern aan kostenbesparingen te werken, bestaan bij de gemeenten nog steeds grote zorgen over de financiële positie na 2009 en daarmee over de toekomst van de instelling. Door de problemen bij Meavita is het eigen vermogen van Vitras/CMD sterk afgenomen en bovendien wordt op de activiteiten verzorging/verpleging en hulp bij het huishouden in 2009 verlies geleden.

De betrokken gemeenten hebben daarom afgesproken de komende maanden te kijken naar de wijze waarop de zorg in 2010 en verder moet worden georganiseerd. In Wijk bij Duurstede lopen de contracten voor hulp bij het huishouden af en moeten nieuwe contracten gesloten worden. Ook voor de jeugdzorg/consultatiebureau en het algemeen maatschappelijk werk ligt de vraag voor, hoe die de komende jaren het beste kunnen worden uitgevoerd.
Bij het beantwoorden van deze vragen brengt de gemeente Wijk bij Duurstede diverse mogelijkheden in beeld en wordt verder gesproken met Vitras/CMD. Uitgangspunt is dat de zorg ook na 2009 gegarandeerd wordt en de huidige zorgverleners gewoon hun werk kunnen blijven doen.

Wethouder Jan Burger: ”We gaan er vanuit dat het werk nu en de komende jaren gewoon gedaan moet worden. Zorgvragers moeten kunnen rekenen op hulp, maar ook het personeel in de zorg heeft recht op zekerheid. De komende twee maanden worden alle mogelijkheden bekeken om in de toekomst meer zekerheid te kunnen bieden aan de thuiszorg. Daarbij zal een aanbod worden gedaan door Vitras/CMD, maar we brengen ook alternatieven in beeld. Daar hoort bijvoorbeeld ook het mogelijk opzetten van een lokale organisatie voor huishoudelijke hulp bij.”

Het college verwacht in juni met een raadsvoorstel te komen over de uitvoering van de hulp bij het huishouden, jeugdzorg/consultatiebureau en algemeen maatschappelijk werk vanaf 2010.