Ambulancedienst bij vrijwilligers AED HartstikkeNodig.

29 maart 2009

Ambulancedienst bij vrijwilligers AED HartstikkeNodig.

WIJK BJ DUURSTEDE - de Stichting AED HartstikkeNodig heeft voor maandag 6 april een volgende vrijwilligersavond georganiseerd. In de raadszaal van het gemeentehuis staat vanaf 19.30 uur de samenwerking met de RAVU, de regionale ambulancedienst, centraal. ‘Martin van der Wildt, ambulance verpleegkundige bij de RAVU komt langs met een monolance. Dit is een volledig uitgeruste ambulance zonder de mogelijkheid tot patiënten vervoer’, leggen Wil van Dam en Jan Oechies uit. Deze avond is bedoeld voor zowel vrijwilligers als belangstellenden.

Steeds vaker wordt deze monolance ingezet bij reanimaties in de gemeente. Omdat deze wagen slechts één medewerker van de RAVU aan boord heeft, zal bij een reanimatie de hulp van een goed opgeleide vrijwilliger van AED HartstikkeNodig wenselijk zijn. Oechies; ‘Verder kunnen we tijdens deze vrijwilligersavond de basisvaardigheden van de reanimatie onder deskundige leiding worden geoefend, en is informatie beschikbaar voor het volgen van een reanimatie cursus of een herhalingscursus.’

Het is sowieso een spannende maand voor de stichting. Eind deze maand neemt de RAVU een beslissing over de leveranciers van de benodigde software voor de communicatie naar de vrijwilligers. ‘Onze vrijwilligers zijn inzetbaar via een SMS. Tevens ontvangen zij een vrijwilligerspas waarmee de huftervrije kasten kunnen openen. In het kader hiervan willen we weten of er vrijwilligers verhuisd zijn, of een ander nummer of e-mailadres hebben enzovoorts. Deze mutaties kunnen op deze avond worden doorgegeven. Ook kunnen mensen dit e-mailen aan Wil van Dam, ewcvandam@casemal.nl’, eindigt Oechies.