VNG en gemeenten willen garanties voor thuiszorg

4 februari 2009

VNG en gemeenten willen garanties voor thuiszorg

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de 62 gemeenten in het zorggebied van Meavita Nederland willen een oplossing die de zorg garandeert aan de 100.000 cliënten van het zorgconcern. Het gaat daarbij ook om enkele honderden huishoudens uit Wijk bij Duurstede, die hulp krijgen van Vitras/CMD.

Meavita Nederland levert met 20.000 medewerkers onder andere huishoudelijke hulp, Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW) in de regio's Den Haag, Utrecht/Gelderland, Achterhoek en Groningen. Meavita verkeert in financiële problemen.

Het zorgconcern bestaat uit de regionale instellingen Meavita (West), Sensire, Vitras/CMD en Thuiszorg Groningen en levert zorg en diensten in 62 gemeenten. Die gemeenten, waaronder Wijk bij Duurstede, willen dat er een maximale inspanning wordt gedaan om de zorg overeind te houden. Zij doen een beroep op het bestuur en de commissarissen van Meavita Nederland, maar ook op de rijksoverheid om gezamenlijk tot oplossingen te komen.

Uitgangspunt daarbij is dat de beschikbare euro's voor huishoudelijke hulp, JGZ en AMW besteed worden aan directe zorg en niet aan sanerings- en/of ontvlechtingskosten. De VNG en de betreffende gemeenten willen ook een discussie starten over de marktwerking in de zorgsector en de effecten daarvan.

SP-wethouder Jan Burger was de afgelopen dagen als vertegenwoordiging vanuit Wijk bij Duurstede veelvuldig aanwezig bij het overleg met de andere gemeenten en gesprekken op het ministerie van VWS. “Ik ben blij dat gemeenten gezamenlijk optrekken. Het is ook vanzelfsprekend dat er wordt gesproken over de marktwerking. Ongeacht de politieke kleur, constateren eigenlijk alle betrokken wethouders dat de marktwerking in de zorg niet deugt. De mensen die zorg nodig hebben, maar ook de mensen die al jarenlang werken in de zorg dreigen daar nu de dupe van te worden”, vertelt de wethouder.

Intussen wordt er op gemeentelijk en regionaal niveau gewerkt aan eventuele noodoplossingen. Zo zijn er initiatieven om de huishoudelijke hulp en mogelijk ook het maatschappelijk werk via een Wijkse instelling te gaan organiseren. Vrijdag 6 februari aanstaande wordt daarover in het Feuniksgebouw aan het Walplantsoen in Wijk bij Duurstede een bijeenkomt gehouden, die begint om 20.00 uur.

“Het opzetten van een lokale organisatie voor thuiszorg en maatschappelijk werk kan wel eens het antwoord zijn op de huidige problemen. Het is een goede zaak dat we daar serieus naar kijken. In ieder geval moeten we er voor zorgen dat de zorg voor nu en straks wordt gegarandeerd”, laat Jan Burger tenslotte nog weten.