Lokale thuiszorgorganisatie lijkt haalbaar

8 februari 2009

Lokale thuiszorgorganisatie lijkt haalbaar

Wijkse Thuiszorg Centrale
Wijk bij Duurstede - Een lokale stichting voor thuishulp, waarin wellicht ook het maatschappelijk werk wordt ondergebracht, lijkt in Wijk bij Duurstede haalbaar. Dat kan geconcludeerd worden na de presentatie van de plannen van een initiatiefgroep onder leiding van SP-bestuurslid en fysiotherapeut Jan Oechies. Een dergelijke organisatie biedt volgens de initiatiefnemers de beste garanties voor cliënten en werknemers, voor nu en in de toekomst.

Zo’n 50 mensen waren afgelopen vrijdagavond aanwezig op de bijeenkomst in het Feuniksgebouw aan het Walplantsoen. Afgevaardigden van politieke partijen, raadsleden en ook veel vertegenwoordigers vanuit de instellingen, de WMO-adviesraad en hulpverleners. De financiële problemen bij Meavita Nederland, het zorgconcern waar ook Vitras/CMD onder valt, heeft het belang van het opzetten van een lokale organisatie voor thuiszorg vergroot. Bij een faillissement van Meavita kunnen namelijk de thuishulp, het maatschappelijk werk en de jeugdzorg in de regio plotseling wegvallen.

Afgelopen zomer werden de eerste ideeën voor een lokale zorgorganisatie op papier gezet. Op dat moment waren er al twijfels over het voortbestaan van het huishoudelijk werk bij Vitras/CMD. Samen met zijn fractievoorzitter Jeroen Brouwer, GroenLinkser Hans Balvers en PvdA-raadslid Frans Hoving en anderen onderzocht SP-bestuurslid Jan Oechies de mogelijkheden.

“We hebben met veel mensen gesproken. En financiële doorrekeningen gemaakt. We zien ook hoeveel problemen er zijn bij de grote organisaties. De conclusie was dat een lokale stichting de kans biedt om werkers fatsoenlijk te betalen en goede thuishulp in de toekomst te kunnen garanderen”, vertelt Oechies. In zijn presentatie schetste hij de problemen bij de thuiszorg, de gevolgen van de marktwerking en de lokale omstandigheden.

Er waren natuurlijk vragen. Waarom er niet voor een verenigingsstructuur wordt gekozen, of de problemen niet door particuliere initiatieven kunnen worden opgelost. En de bezoekers op de bijeenkomst wilden weten hoe het zat met de salarissen van hulpen, de omvang van de organisatie en mogelijke financiële garanties bij de start.
Uiteindelijk bleken de meeste mensen enthousiast over de plannen. Ook de aanwezige wethouder en partijgenoot Jan Burger. “Dat betekent dat we verder gaan. Samen met iedereen die zich gemeld heeft om mee te willen doen met de voorbereidingen”, laat Jan Oechies weten

Met het eventueel omvallen van Vitras denken de initiatiefnemers er tevens over om het maatschappelijke werk in de nieuwe stichting op te nemen. “We wilden al een thuishulporganisatie neerzetten, ongeacht de uitkomst van de problemen bij Vitras/CMD. Maar als het maatschappelijk werk straks ergens moet worden ondergebracht, kan dat heel goed bij zo’n lokale organisatie. Vanuit de ketenbenadering in de zorg, maar ook voor de samenwerking met de andere lokale organisaties zou dat goed zijn. We willen daar graag met de betrokkenen over praten”, eindigt Oechies. Voor meer informatie en ondersteuning van het initiatief kan men terecht op: www.wijkbijduurstede.sp.nl