Lokale organisatie kan problemen thuiszorg oplossen

2 februari 2009

Lokale organisatie kan problemen thuiszorg oplossen

WIJK BIJ DUURSTEDE - “Een lokale organisatie voor thuishulp is de oplossing voor de problemen bij Vitras/CMD”. Dat is de mening van Jan Oechies, fysiotherapeut en SP-bestuurslid. Samen met anderen heeft hij de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van zo’n plaatselijke instelling. Aanstaande vrijdag, 6 februari, zullen de plannen gepresenteerd worden.

Deze week zijn berichten naar buiten gekomen over een dreigend faillissement bij Meavita Nederland, het zorgconcern waartoe ook Vitras behoort.
“Erg triest allemaal. Voor alle betrokkenen, maar vooral voor de klanten en de hulpen in de huishouding. Bovendien is ook het algemeen maatschappelijk werk en de jeugdzorg in het geding. Ook die diensten worden door Vitras geleverd”, laat Oechies weten.

Volgens Oechies laat het omvallen van Meavita het failliet van de marktwerking zien. “Vitras is niet de enige. Curadomi, trok zich enkele weken geleden al terug. De vraag is wie er volgt? Dit alles maakt duidelijk dat de marktwerking in de zorg niet deugt. Schaalvergroting, vechten om de prijs, bezuinigingen op de lonen van de medewerkers, geen vaste contracten voor zorgverleners. De zorg wordt op dit moment gewoon kapot gemaakt”, is zijn duidelijke mening.

Samen met de raadsleden Frans Hoving (PvdA), Hans Balvers (GroenLinks) en partijgenoot Jeroen Brouwer (fractievoorzitter) bespreekt hij komende vrijdag de plannen om te komen tot een lokale thuiszorgorganisatie. Jan Oechies: “We hebben alles goed bekeken, ook naar bijvoorbeeld mogelijke bedrijfsresultaten. Het is dus haalbaar. Daarbij zijn we uitgegaan van fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en CAO-lonen. Voor de continuïteit van de hulp en dienstverlening is het een uitkomst.”

Volgens de SP-er zijn er vele voordelen: “Er is één financier, de gemeente. En samen met andere lokale organisaties als het Ewoud & Elisabeth Gasthuis, de huisartsen en andere hulpverleners, de nieuwe stichting Binding met het ouderenwerk, de mantelzorgondersteuning en het vrijwilligerswerk kunnen we de handen ineen slaan voor een goede thuiszorg. Een betere basis is volgens ons niet denkbaar.”

Het SP-bestuurslid benadrukt tenslotte dat het vooral geen partijpolitieke zaak is: “De problemen zijn hier te groot voor. Het gaat om een algemene stichting die moet worden opgericht. We hebben al met veel mensen gesproken. Die gaan wat mij betreft zo snel mogelijk met de daadwerkelijke invulling van de plannen verder.” De bijeenkomst vindt vrijdag aanstaande plaats in het Feuniksgebouw aan het Walplantsoen en begint om 20.00 uur. “Iedereen is welkom om dan over de realisatie van een plaatselijke organisatie voor de thuishulp verder te praten”, besluit Oechies.