College overweegt invoering starterleningen

21 februari 2009

College overweegt invoering starterleningen

Plaatje huis met euro's uit de schoorsteen
Het college van Burgemeester en Wethouders overweegt serieus om starterleningen te verstrekken. Dat antwoordt zij op vragen van het CDA. “Het probleem is dat er te weinig betaalbare woningen zijn. Het bouwen van meer geschikte woningen voor starters is de oplossing. Maar een extra lening kan ook helpen”, laat SP-wethouder Jan Burger weten.

Sinds kort heeft de provincie Utrecht, naast de landelijke regeling, een starterfonds in het leven geroepen. In totaal gaat het om 5 miljoen euro. Daarmee kunnen ruim 300 leningen worden verstrekt. Een starterlening overbrugt het verschil tussen de verwervingskosten van de woning en het maximaal te lenen bedrag. Na drie jaar, wanneer de starter een inkomensgroei heeft doorgemaakt, begint hij of zij met het terugbetalen van de extra lening.

Door de invoering van een provinciale bijdrage (naast de rijksbijdrageregeling) hoeft een gemeente nog maar een kwart van de extra lening bij te leggen. Daardoor is het voor de gemeente ook een stuk interessanter geworden om mee te doen. “Maar met de starterleningen kan slechts een beperkte groep mensen geholpen worden. In Wijk bij Duurstede gaat het om zo’n tien huishoudens”, geeft de SP-wethouder aan.
De oplossing ligt dus vooral in het bouwen van betaalbare woningen, iets waar de SP steeds op inzet. Zo zijn er plannen gemaakt door woningbouwstichting Volksbelang om in de Steenstraat zo’n 25 goedkopere appartementen te realiseren.
“Met die plannen willen we nu aan de slag gaan. En daarna zullen we ook andere bouwplannen op gang moeten houden”, vertelt Burger.

De kredietcrisis verhoogt voor starters de kansen om voor minder geld een geschikte woning te vinden. Bovendien laat de groep starters geen huis achter dat eerst verkocht moet worden.
“Aan de andere kant zijn banken voorzichtiger geworden met het verstrekken van leningen. Een starterlening kan dus helpen om de woningmarkt extra impulsen te geven. De insteek is dan: meer geschikte woningen bouwen om de problemen voor starters echt aan te pakken. En wellicht aanvullend daarop voor de korte termijn: werken met starterleningen”, licht de wethouder toe.

De komende weken wordt nagegaan wat de mogelijkheden zijn om starterleningen te gaan verstrekken. Bij de discussie over de problemen rond de kredietcrisis en de bestrijding daarvan, wordt hierover in gemeenteraad gesproken en een besluit genomen. “Dat gebeurt eind maart of begin april, als we een goed beeld hebben wat er op ons af gaat komen”, eindigt Burger.