Zorgverlening van Vitras loopt gevaar

30 januari 2009

Zorgverlening van Vitras loopt gevaar

Wijk bij Duurstede – “De zorg van onze inwoners staat voorop. Maar ook de mensen die al jaren diezelfde zorg verlenen wil ik maximaal steunen.” Daarmee reageert SP-wethouder Jan Burger op de berichten dat de hulp en dienstverlening van Vitras/CMD in gevaar is gekomen. De zorgorganisatie maakt onderdeel uit van Meavita, een zorgconcern dat in grote financiële problemen verkeert.

De laatste dagen is Meavita Nederland veel in het nieuws, vanwege problemen waarmee de organisatie te maken heeft. Bij het zorgconcern, dat is ontstaan door fusies van Thuiszorg Groningen, Sensire, Vitras/CMD en Meavita werken ongeveer 20.000 werknemers. Zij bedienen zo’n 100.000 klanten in de thuiszorg, verpleging, verzorging, jeugdgezondheidszorg en maatschappelijk werk. Omdat de regionale zorgorganisatie Vitras/CMD onderdeel is van het Meavita-concern, is ook de zorg voor honderden inwoners van de gemeente Wijk bij Duurstede in het geding.

Verantwoordelijk staatssecretaris Jet Bussemaker (PvdA) heeft afgelopen donderdag de Tweede Kamer over de problemen bij Meavita ingelicht. Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is de afgelopen dagen van de kwestie op de hoogte gesteld.

Wethouder Jan Burger vindt dat de zorg en hulp die enkele honderden inwoners van de gemeente Wijk bij Duurstede krijgen van Vitras/CMD gegarandeerd moet worden: “Voortzetting van de hulp aan de Wijkse cliënten is de eerste zorg. Maar ook de mensen die de zorg verlenen verdienen veel aandacht.” De wethouder is betrokken bij de gesprekken die momenteel worden gevoerd met Meavita Nederland, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS).

SP-Kamerlid Renske Leijten wil van staatssecretaris Bussemaker (Volksgezondheid) de keiharde garantie dat het nagenoeg failliete Meavita de zorg aan duizenden mensen in Nederland blijft garanderen. Renske Leijten: “Bos kan banken na foute beleggingen en beheer redden, dat moet Bussemaker dan ook kunnen in de zorg.” Na het debat in de Tweede Kamer over de situatie bij Meavita heeft de staatssecretaris toegezegd de zorgverlening de komende twee weken te garanderen.