Meer betaalbare woningen in De Geer II?

11 december 2008

Meer betaalbare woningen in De Geer II?

Wethouder Henk Muis gaat in overleg met woningstichting Volksbelang en ontwikkelaar Bouwfonds om zoveel mogelijk huurwoningen in de nieuwe wijk De Geer II te realiseren. Een amendement van de SP, gesteund door de PvdA en Burgerbelangen, om dat ook daadwerkelijk in de bouwplannen vast te leggen, haalde echter geen raadsmeerderheid.

Afgelopen week werd in de gemeenteraad de stedenbouwkundige visie voor de wijk De Geer II besproken. In de plannen is ruimte voor 250 huizen. Zeventig procent hiervan wordt in de koopsector gerealiseerd. Dertig procent van de woningen is bestemd voor de sociale sector. Volgens de SP is dat te weinig.

Raadslid Gert de Heus: “Afgelopen voorjaar heeft de gehele raad ingestemd met het nieuwe huisvestingsbeleid om bij de grote nieuwbouwlocaties voortaan minimaal 40% in de sociale sector te bouwen. Dit, omdat meer betaalbare woningen nodig zijn en we meer kansen willen bieden aan starters. Tevens heeft een recent onderzoek van Volksbelang uitgewezen dat er in Wijk bij Duurstede een groot tekort is aan huurwoningen. Wij hebben daarom een voorstel ingediend om dat in De Geer II beter te regelen.”
De fracties van BurgerBelangen en de PvdA dienden het amendement samen met de SP in. De drie partijen stelden voor om 31 procent van alle woningen in De Geer II als huurwoningen te oormerken en de mogelijkheid te bieden om negen procent te bouwen met een zogenoemd ‘maatschappelijk gebonden eigendom (MGE)’.

“Dus meer huurwoningen, omdat deze in Wijk bij Duurstede de afgelopen jaren veel te weinig gebouwd zijn. In het eerder gebouwde deel van De Geer staan er bijvoorbeeld slechts enkele tientallen. Maar ook meer betaalbare koopwoningen. De MGE-regeling zorgt er namelijk voor dat inwoners 25% korting kunnen krijgen”, legt het SP-raadslid uit.

In het debat waren de overige fracties bang dat het project door extra eisen vertraging op zou lopen en de beeldkwaliteit zou veranderen. Tevens vroegen zij zich af wie het zou moeten betalen. Daarom stemden CDA, GroenLinks, PCG en VVD tegen het amendement.
Wethouder Henk Muis (GroenLinks) beloofde wel dat hij er alles aan zou doen om binnen de bestaande afspraken alsnog meer betaalbare woningen in De Geer II te realiseren. Voor de SP ging deze stap niet ver genoeg.

“De 30% sociale woningbouw is gebaseerd op de oude woonvisie van 2003. Maar we leven nu en bouwen in de toekomst. Bij de andere grotere gemeentelijke bouwplannen gaan we eveneens uit van 40% sociale woningbouw. We vinden dat ook projectontwikkelaars zich aan het nieuwe vastgestelde beleid moeten houden”, aldus Gert de Heus.

“De wethouder heeft gezegd zijn best te doen om zoveel mogelijk huurwoningen te laten bouwen. Maar we hadden dat toch liever zwart op wit vastgelegd”, eindigt hij. De SP stemde dan ook tegen de voorliggende plannen.