Debat over thuiszorg in Nieuwegein

15 november 2008

Debat over thuiszorg in Nieuwegein

Op donderdag 20 november aanstaande organiseert de SP in Nieuwegein een groot thuiszorgdebat. Dit naar aanleiding van het niet verlengen van het contract tussen de gemeente Nieuwegein en thuiszorgorganisatie Vitras/CMD. Hierdoor is een uiterst onzekere situatie ontstaan voor Vitras-medewerkers en grote onrust onder de cliënten.

Sinds de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) ondervinden veel thuiszorgorganisaties problemen. Door de aanbestedingen van de gemeenten zijn de tarieven fors omlaag gegaan. Dat betekent dat er moet worden bezuinigd. Steeds meer komen ook de lonen van de huishoudelijk medewerkers onder druk te staan. Vitras/CMD, de grootste aanbieder van thuiszorg in de regio, heeft laten weten dat zij de kosten niet langer kan dragen. Een aantal gemeenten, waaronder Wijk bij Duurstede, heeft de tarieven onlangs nog verhoogd. Ook al, omdat de lonen van huishoudelijk medewerkers in drie jaar tijd met zo’n 10% stijgen.

De gemeente Nieuwegein heeft besloten dat het beter is dat zorgvragers overstappen naar andere zorginstellingen. Medewerkers dreigen hiervan de dupe te worden. Ze kunnen een andere baan krijgen, maar vaak tegen slechtere arbeidsvoorwaarden. Ook cliënten ervaren de problemen. Zij raken hun vaste hulp kwijt en als veel medewerkers stoppen met werken, ontstaan er lange wachtlijsten en dreigt hulp helemaal te verdwijnen. De SP in Nieuwegein luidt daarom de ‘noodklok’ en organiseert een openbaar debat over de kwestie.

Aan het debat werken diverse partijen mee, zoals de Vitras-directie, de vakbonden CNV en ABVA/KABO, FNV, PvdA-wethouder Carla Curvers en medewerkers van Vitras zelf. De SP heeft voor deze avond Tweede Kamerlid Renske Leijten uitgenodigd om in discussie te gaan met de wethouder en andere betrokkenen. Het debat wordt geleid door voorzitter Martin Koot, initiatiefnemer van speeltuin Bouwgein.

Met het debat hoopt de SP meer aandacht te vragen voor de kwaliteit van de thuiszorg en de arbeidsomstandigheden van de medewerkers, die mogelijk massaal zonder werk komen te zitten.

De avond wordt gehouden in het Veerhuis op de Nijemonde 4 van 20.00 tot 22.00 uur. Vanaf 19.30 is de zaal open.