SP wil solide thuiszorg

13 oktober 2008

SP wil solide thuiszorg

Thuiszorgorganisatie Vitras heeft in enkele gemeenten aangegeven te stoppen met thuiszorg. In Wijk gaat zij echter wel door. “Dat is mooi. Maar we blijven de ontwikke-lingen kritisch volgen,” vertelt Jan Oechies, één van de initiatiefnemers van een Wijkse thuishulporganisatie. “Daarom organiseren we vrijdagavond een bijeenkomst voor medewerkers en klanten in de thuishulp. Ook mensen die de ergste nood willen helpen oplossen zijn welkom”.

Fysiotherapeut en SP-bestuurslid Oechies heeft samen met anderen de afgelopen maanden de oprichting van een Wijkse thuiszorgorganisatie op papier gereed gemaakt.“In geval van nood, om helpenden en klanten een alternatief te bieden. Uit onze berekeningen blijkt dat het mogelijk is om voor de door de gemeente vastgestelde tarieven goede hulp te leveren. En bovendien alle medewerkers conform een CAO-inschaling te betalen”, zo geeft hij aan.

De aanbesteding, die tot 1 januari 2010 doorloopt, laat op dit moment geen nieuwe organisatie toe. Nu doen acht organisaties mee, waarvan Vitras er dus een is. “Tot die tijd kunnen wij alleen als fusiepartner of als onderaannemer iets. Dat is heel vervelend, maar zo zijn de spelregels op dit moment in de zorgsector”, legt Oechies uit.

Inmiddels hebben medewerkers van Vitras open sollicitaties neergelegd, om zich met hun cliënten aan te sluiten bij een nieuwe organisatie. “Het ergste is dat wachtlijsten weer langer worden. Vandaar dat we onze zandzakkenactie van eind 2007 weer hebben opgestart. Vrijwilligers hebben de afgelopen week bij cliënten een aantal hoognodige huishoudelijke klussen geklaard”, aldus Oechies.

De SP vindt vrijwilligers nog steeds enkel een noodmaatregel. Professionals moeten het werk doen. Vandaar dat de partij wil dat Vitras de zaken nu eindelijk op orde brengt. “Wij eisen waarborgen voor een solide thuiszorg. Aankomende vrijdag, 17 oktober, kunnen medewerkers en cliënten om 20.00 uur bij ons langskomen, in het Feuniks-gebouw. Wij willen dan inventariseren wat er moet gebeuren om een solide Wijkse thuiszorg voor de komende jaren te realiseren. Als mensen problemen hebben om er te komen, kunnen zij bellen met 06-51172840”, besluit Jan Oechies.