Motie huisartsenpost unaniem overgenomen

30 oktober 2008

Motie huisartsenpost unaniem overgenomen

Wijk bij Duurstede - De gemeenteraad van Wijk bij Duurstede heeft een motie van de SP, waarin zij pleit voor vestiging van een huisartsenpost in Doorn, afgelopen dinsdag unaniem overgenomen. Vorige week werd een dergelijke motie ook in de gemeente Utrechtse Heuvelrug aangenomen.

“Wij willen dat het College van Burgemeester en Wethouders van onze gemeente voortgaat op de door haar ingeslagen weg om te komen tot een huisartsenpost in Doorn. Iedereen die zich hiervoor inspant, weet zich door deze raadsuitspraak gesteund,” vertelt raadslid Henriëtte Sanders.
Beide gemeenteraden hebben uitgesproken dat er komend voorjaar plannen worden gepresenteerd waaruit moet blijken of een huisartsenpost in Doorn haalbaar is.

“Garanties hebben we niet. En we willen ook geen valse verwachtingen wekken. Maar naar onze mening is het mogelijk om een huisartsenpost in Doorn te realiseren. En we willen dat een en ander heel serieus wordt bekeken. Dat signaal geven beide gemeenten nu heel duidelijk af naar alle betrokkenen bij de huisartsenposten in de regio,” laat het SP-raadslid weten.

Op dit moment zijn de 70.000 inwoners van de Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede nog aangewezen op posten in Ede, Houten en Zeist. De bewoners vinden die posten veel te ver weg. Bovendien zijn ze voor velen nagenoeg onbereikbaar met het openbaar vervoer. Dat bleek ook uit het uitgebreide onderzoek van de SP dat in de maanden augustus en september werd gehouden.
Voorafgaand aan de beraadslagingen overhandigde Jan Gladbeek namens de SP-afdeling het officiële rapport met de onderzoeksresultaten aan burgemeester Guus Swillens en de gemeenteraadsleden.