“We gaan er niet op wachten dat het mis gaat bij Vitras!”

1 augustus 2008

“We gaan er niet op wachten dat het mis gaat bij Vitras!”

Jan Oechies, fysiotherapeut en SP-bestuurslid is herstellende van een forse operatie aan zijn enkel. Hij is nog bezig met het verder uitbouwen van de actie ‘AED HartstikkeNodig’, om overal in Wijk bij Duurstede apparaten op te hangen die kunnen helpen bij hartfalen. En nu dient zich alweer een klus aan: het mogelijk opzetten van een plaatselijke organisatie voor thuiszorg.

“Ja, vervelen doe ik me niet. En ik help graag mee aan het verbeteren van de zorgvoorzieningen in onze gemeente.” Aldus laat de initiatiefnemer van het onderzoek naar de bestaansmogelijkheden van een Wijkse thuiszorgorganisatie weten.

Twee weken geleden maakte zorgorganisatie Vitras bekend dat zij volgend jaar mogelijk stopt met het bieden van huishoudelijke hulp. De grootste thuiszorgorganisatie in de regio levert 80% van de benodigde thuishulp in Wijk bij Duurstede en daarnaast nog eens in 18 andere gemeenten, maar zij kampt met een fors financieel tekort.

“Als de gemeenten niet bereid zijn om bij te springen, kan het zomaar zijn dat straks heel veel mensen zonder hulp komen te zitten. Of afhankelijk zijn van het overnemen van die zorg door een andere organisatie. Hetzelfde geldt voor het personeel. Zo’n 90 mensen werken er in Wijk bij Duurstede bij of via Vitras in de thuishulp. Ze zijn daar in vaste dienst of werken als alphahulp. Wat gaat er met hen gebeuren als het bij Vitras mis gaat?” En Jan Oechies geeft ook zelf maar direct het antwoord: “Daar gaan we dus niet op wachten. Vandaar dat we onderzoeken of het mogelijk is om een plaatselijke organisatie voor thuishulp op te zetten.”

Samen PvdA-raadslid Frans Hoving en SP-fractielid Harold Hünneman heeft hij besloten om ‘de handschoen’ op te pakken. En intussen komen er al de nodige berichten van sympathisanten en mensen die mee willen doen.
“Aan de ene kant zeggen mensen wel dat er het nodige vastzit aan het opzetten van een plaatselijke thuishulpcentrale. Aan de andere kant zijn er ook en soms zijn dat dezelfde mensen, die bereid zijn om hun kennis en ervaring daarvoor in te zetten. We gaan nu eerst met een aantal personen, waaronder een financieel en juridisch deskundige, een goed economisch bedrijfsplan maken. Dan moet blijken of het ook echt kan. Vervolgens gaan we met mensen die inhoudelijk deskundig zijn, ook daadwerkelijk een dergelijke stichting oprichten.
Maar ik zie de voordelen er wel van in. Een organisatie van beperkte omvang, die alleen maar zaken hoeft te doen met onze gemeente en niet afhankelijk is van het rijksbeleid of de prijsstelling van andere gemeenten in de regio. Een instelling ook, die een goed personeelsbeleid voert en de kansen benut om echt samen te werken met andere Wijkse organisaties. Komende week heb ik al gesprekken gepland met organisaties op het terrein van, het ouderen- en vrijwilligerswerk en de mantelzorgondersteuning. Het zou toch prachtig zijn als dat gaat lukken!”

Jan Oechies wijst er tenslotte op dat de noodzaak van thuiszorg boven partijpolitieke belangen uitstijgt en een verantwoordelijkheid is voor ons allen. Iedereen die aan het onderzoek naar de oprichting van een plaatselijke organisatie voor thuishulp wil meewerken kan contact opnemen via telefoonnummer 06 49259458/51172840 of via internet: www.wijkbijduurstede.sp.nl.