AED HartstikeNodig viert haar eerste verjaardag met de Reanimatiewijzer

3 juli 2008

AED HartstikeNodig viert haar eerste verjaardag met de Reanimatiewijzer

“Juni vorig jaar kwam ik terug van een vakantie in Frankrijk. In Monaco had ik gezien dat de AED’s langs de kant van de weg hingen. Dit gaan wij in Wijk ook realiseren. Het initiatief was geboren”, verteld Jan Oechies, initiatiefnemer van de aktie. Hij vond al snel steun bij SP bestuursleden Henriëtte Sanders en Jan Burger. Wij hebben erg goed gekeken naar andere initiatieven en zagen dat het op verschillende plaatsen goed mis was gegaan, vervolgt Oechies. Het ontbrak vaak aan een goed stappenplan en een goede structuur.

Oechies schreef een masterplan tot juni 2008 met daarin de stappen die moesten worden genomen. Er werd een werkgroep geformeerd. Wil van Dam, die als verpleegkundige in juni in de VUT was gegaan, werd coördinator en in een later stadium kwam Henk Huisman de gelederen versterken. Er werden brieven geschreven naar de leden van de industriekring, de lokale horeca de supermarkten en de sportverenigingen. Als doelstellingen tot juli 2008 stelden wij: 25 AED’s in bedrijven, winkels en sport accommodaties in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek, 80 geschoolde vrijwilligers en een goede begeleiding van deze vrijwilligers. Er zijn nu 3 Nieuwsbrieven verschenen en de belangstelling is nog steeds groeiende.

“Het is een enorme klus” vertelt Wil van Dam. Deze maand worden ruim zeventig vrijwilligers geschoold. Op alle avonden is één van de werkgroep leden aanwezig om vragen ten aanzien van het project te beantwoorden. Oechies is heel erg blij met de financiële steun van de gemeente ten aanzien van de scholing. De gemeenteraad steunt unaniem deze aktie.

December 2007 werd de werkgroep uitgebreid met Willeke Borman. “Omdat de vrijwilligers door alarmering van de Centrale Ambulance Dienst in Utrecht worden ingezet was aansluiting op de AED Locator belangrijk, vertelt Oechies Willeke Borman werk bij AED locator en kon de koppeling met 112 begeleiden. Tevens neemt zij een deel van de scholing op zich. Na de zomer is de alarmcentrale 112 in Utrecht aangesloten op de AED Locator en vindt alarmering plaats via de mobiele telefoon van de vrijwilligers.

Willeke Borman vertelt: “De AED Locator is een speciaal alarmeringssysteem waarbij vrijwilligers ingezet worden wanneer een medeburger in de directe woonomgeving van deze vrijwilligers een hartstilstand heeft. Dit systeem kan via het SMS berichtensysteem de vrijwilliger alarmeren en vragen gericht burgernoodhulp te verlenen. Tevens wordt op deze wijze de AED die het dichtst in de buurt is ingezet. De oproep gebeurt volledig automatisch en wordt opgestart vanaf de Meldkamer Ambulancezorg”.

Oechies vervolgt: “Om de Wijkse bevolking te laten weten waar zich in hun beurt vrijwilligers wonen en AED’s staan, wordt deze week de Wijkse Reanimatiewijzer huis aan huis bezorgd”.

Op deze Reanimatie Wijzer, vervolgt Henk Huisman, staan de postcode’s en de huisnummers van de vrijwilligers. Henk Huisman, is postbode in ruste en kent de postcode’s op z’n duimpje. Experts hebben ons verzekerd dat een ieder op de Reanimatie Wijzer vrijwilligers in zijn straat of buurt herkend en dit ook daadwerkelijk onthoudt. Het is de bedoeling dat deze kaart naast de afvalwijzer en de rampenwijzer aan de achterzijde van de meterkast van iedere Wijkse woning komt de hangen.

Wij zijn er nog niet, vervolgt Oechies. “In de periode tot 1 juni 2009 willen wij 9 zogenaamde huftervrije kasten in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek plaatsen”.Deze kasten worden bediend via de Locator en de vrijwilligers kunnen de kast met behulp van hun Locator-pas openen. Daar is veel geld voor nodig. Inmiddels is al een financiering gevonden voor drie kasten. “De Wijkse bevolking hoort nog van ons”, verzekerd Jan Oechies ons tenslotte.