Gemeentelijke heffingen onder provinciaal gemiddelde

13 juni 2008

Gemeentelijke heffingen onder provinciaal gemiddelde

De gemeentelijke heffingen voor huiseigenaren liggen in Wijk bij Duurstede ongeveer op het provinciaal gemiddelde. Voor huurders ‘scoort’ de gemeente zelfs heel goed. Zij betalen op jaarbasis zo’n 100 euro minder dan gemiddeld. Alleen in De Ronde Venen en Montfoort zijn de heffingen voor huurders nog iets lager. Dat blijkt uit de ‘financiële atlas’ van de provincie Utrecht.

Jaarlijks doet de provincie Utrecht verslag van haar activiteiten op het gebied van het financieel toezicht. Daarin wordt ook aangegeven wat de belastingdruk is op basis van de gemiddelde WOZ-waarde. Uit die cijfers blijkt dat eigenaar-gebruikers van een ‘object’ in Wijk bij Duurstede gemiddeld 656 euro aan ozb, reinigingsrecht en rioolheffing betalen. Dat is een euro minder dan het provinciaal gemiddelde. Huurders betalen jaarlijks gemiddeld 256 euro aan gemeentelijke heffingen. Het provinciaal gemiddelde ligt hier op 374 euro. Uit de rapportage van de provincie blijkt dat de zeven gemeenten met de laagste belastingdruk geen rioolbelasting of slechts een beperkt tarief kennen voor gebruikers. Daartoe behoort dus ook Wijk bij Duurstede.

SP-raadslid Henriëtte Sanders is niet verrast door de cijfers: “Er wordt door sommige mensen, ook in de raad, nogal eens gezegd dat de woonlasten hier zo hoog zijn geworden. Dat is dus totaal onzin. En het is goed als dat nog eens bevestigd wordt door objectieve gegevens van de provincie.”

Ze benadrukt ook nog eens het feit dat in de gemeente de rioolbelasting een eigenarenheffing is en de problemen die er op dit vlak zijn in Cothen.
“In het huidige gemeentelijke belastingenbeleid worden de huurders ontzien. Omdat de woningbouwstichting Cothen die heffing apart doorrekent, zijn huurders in Cothen dus slechter af. Bovendien kan die toeslag niet gecompenseerd worden in de huurtoeslag voor mensen met een laag inkomen. Daarom dringen we er bij de woningbouwstichting Cothen ook op aan om te stoppen met die doorrekening”. Aldus raadslid Sanders.