AED de stand van zaken

31 mei 2008

AED de stand van zaken

De derde nieuwsbrief van AED HartstikkeNodig Wijk Bij Duurstede is uit. U kunt het aangrijpende verhaal lezen van een jonge man die zijn leven te danken heeft aan een reanimatie. Een Wijkse ambulance¬verpleegkundige doet zijn verhaal. De eigenaars van De Gouden Leeuw vertellen waarom zij een AED hebben aangeschaft. Een vrijwilliger vertelt waarom hij zich heeft aangemeld en ook de coördinator van onze actie, Wil van Dam, vertelt haar verhaal.
Ten slotte een verslag van de eerste cursus avond.

Mei is de maand van de scholing. Deze maand wordt een aantal vrijwilligers geschoold. Een aantal bedrijven die een AED hebben aangeschaft heeft zoveel belangstelling onder hun personeel dat een cursus op locatie kan worden georganiseerd. Ik noem restaurant De Gouden Leeuw, Automobielbedrijf Van Kerkhof en de Plinten- en Profielencentrale. Op 26 mei zijn in het gemeentehuis de burgemeester, de wethouders en afgevaardigden van alle raads¬fracties geschoold.

Anton Rekké legt deze week de laatste hand aan de reanimatie¬wijzer, die medio juni samen met het Wijks Nieuws huis aan huis wordt verspreid. Deze reanimatiewijzer kunt u, naast de rampen¬wijzer en de afvalwijzer, op de achterzijde van uw meterkast plakken. De reanimatiewijzer bevat informatie over de plaatsen waar een AED voorhanden is en de postcodes, huisnummers en telefoonnummers van vrijwilligers in uw omgeving.
De uitgifte van deze Reanimatiewijzer werd mogelijk gemaakt door de financiële bijdrage van bedrijven die onze actie van harte ondersteunen. Zij hebben een advertentie geplaatst op de reanimatie wijzer.

Na de zomer heeft de alarmcentrale 112 in Utrecht de beschikking over een AED-locator-alarmeringssysteem. Op dat moment zullen wij overgaan op dit systeem.

Inmiddels hebben wij van een inwoner uit Wijk bij Duurstede een donatie ontvangen van enkele duizenden euro’s. Dit is de aanzet voor onze doelstelling 2008 – 2009. Wij streven ernaar dat medio 2009 op tenminste vijf plaatsen in Wijk bij Duurstede en op één plaats in Cothen en Langbroek een AED 24 uur ter beschikking staat in een zogenaamde ‘huftervrije’ kast. De vrijwilligers kunnen met behulp van hun vrijwilligerspas deze kast openen indien zij via de AED-locator zijn gealarmeerd. Een huftervrije kast + AED kost enkele duizenden euro’s. Wij zullen door verschillende acties deze doelstelling samen met de Wijkse bevolking, het bedrijfsleven en de gemeente realiseren.