Motie ondersteuning opleidingen AED-vrijwilligers aangenomen

24 april 2008

Motie ondersteuning opleidingen AED-vrijwilligers aangenomen

Tijdens de raadsvergadering van 22 april heeft de SP een motie ingediend t.b.v. de cursussen van de AED-vrijwilligers. De initiatiefgroep ‘AED HartstikkeNodig’ streeft naar een systeem waarbij AED’s en getrainde vrijwilligers mensen met een hartstilstand zo snel mogelijk kunnen bijstaan.

Wijk bij Duurstede kan de eerste gemeente worden in de provincie Utrecht met een aansluiting op de AED Locator. Alle vrijwilligers die deelnemen aan het project ‘AED Hartstikke¬Nodig’ moeten een opleiding hebben gevolgd. De kosten van de cursus komen nú voor eigen rekening en bedragen circa € 45. Henriëtte Sanders: “ Wij vinden dit een hartstikke goed burgerinitiatief en willen dan ook dat de gemeente bijdraagt. En de kosten voor het opleiden van vrijwilligers op zich neemt”. De motie werd door de VVD, PvdA en Groenlinks mee ingediend en werd uiteindelijk unaniem gesteund en aangenomen.

Diverse fracties riepen de raad op om de AED-werkgroep structureel te ondersteunen. Waarop wethouder Jan Burger antwoordde: “We zijn blij dat burgers en bedrijven ervoor zorgen dat er iets moois staat te gebeuren voor Wijk bij Duurstede. Er zal overlegd moeten worden hoe één en ander structureel gaat worden, maar het signaal is duidelijk”.

In de maand mei gaan de eerste cursussen van start. Opgeven als vrijwilliger kan nog bij Wil van Dam tel. 06 41695302