Heldere richtlijnen voor aanleg stoepverlagers

3 april 2008

Heldere richtlijnen voor aanleg stoepverlagers

Samen met de Stichting Integratie Gehandicapten Wijk bij Duurstede (SIGW) heeft de gemeente Wijk bij Duurstede een handleiding opgesteld met richtlijnen voor het aanleggen van zogenoemde ‘stoepverlagers’ in de openbare ruimte. De bedoeling is dat ontwerpers, opzichters en aannemers snel duidelijk hebben waarop ze moeten letten. Daarmee wordt voorkomen dat in de praktijk toch problemen ontstaan met de toegankelijkheid voor rolstoelen, kinderwagens en rollators.

“In theorie lijkt het allemaal te kloppen. Maar bij de aanleg van stoepverlagers blijkt wel eens iets mis te gaan. Bijvoorbeeld: de helling is te steil, de breedte is te smal, de stoepverlager bevindt zich niet op een logische plaats, bijvoorbeeld bij een afvoerput, waardoor hij niet goed gebruikt kan worden, enzovoorts. Dubbel zonde: van de energie en het geld, maar ook omdat er in de praktijk dan onvoldoende gebruik van kan worden gemaakt.”

Dat kreeg wethouder Jan Burger van WMO/zorgvoorzieningen vorig jaar te horen bij een overleg met de Stichting Integratie Gehandicapten Wijk bij Duurstede over de bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid van de openbare ruimte. De wethouder heeft dit probleem vervolgens aangekaart bij zijn collega Henk Muis en de afdeling beheer en dit heeft geresulteerd in het opstellen van de handleiding. Hierin staan naast de richtlijnen voor elke situatie in de openbare ruimte, praktische voorbeeldschetsen met afmetingen, aanlegeisen, materiaalkeuze en de belangrijkste aandachtspunten. Door dit protocol hebben ontwerpers een handvat om een goed en degelijk ontwerp te maken in de werkvoorbereidingsfase en hebben de toezichthouders een handvat om de uitvoerende partij (stratenmakers) duidelijk te instrueren en te controleren op juiste aanleg.

Het is de bedoeling dat dit protocol onderdeel gaat uitmaken van elk werkbestek dat bij de gemeente de deur uitgaat en dat het standaard in de map van ontwerpers en toezichthouders komt. De SIGW is enthousiast over deze werkwijze en hoopt in de toekomst meerdere zaken op een praktische manier samen met de gemeente op te pakken.