Meer bouwen voor starters

21 maart 2008

Meer bouwen voor starters

Om starters op de woningmarkt meer kansen te bieden dient meer gebouwd te worden. Voor alle doelgroepen. De totale bouwproductie moet in Wijk bij Duurstede omhoog naar 135 woningen. Daarnaast zijn maatregelen nodig zoals het verkopen van woningen met korting. Dat blijkt uit de nota ‘Kansen voor starters op de woningmarkt’ van het College van Burgemeester en Wethouders.

De starter op de woningmarkt heeft het moeilijk; ook in Wijk bij Duurstede. Oorzaken zijn de beperkte bouwproductie en de hoge huizenprijzen. Om de positie van huur- en koopstarters te verbeteren is daarom een actieprogramma opgesteld: gericht op de gehele woningmarkt, maar met het specifieke doel de kansen van starters te vergroten.

Allereerst wordt voorgesteld om de bouwproductie te verhogen naar 135 woningen per jaar. Daarbij moet er vooral gebouwd worden voor senioren (30% van de woningen) om de doorstroming te bevorderen. Tevens dienen er meer woningen te komen voor de doelgroep starters (zo’n 20% van de te realiseren woningen). Ook wil het College van Burgemeester en Wethouders specifieke maatregelen nemen ten behoeve van starters. Het gaat om het toewijzingsbeleid (lokaal maatwerk), verkoop van woningen met korting en terugkoopverplichting (het zogenoemde maatschappelijk gebonden eigendom) en het verkopen van huurwoningen. Voor dat laatste dienen dan wel extra betaalbare huurwoningen te worden teruggebouwd. Bij een aantal toekomstige bouwlocaties zal het aandeel huurwoningen daarom stijgen naar 40%.

Daling bevolkingsaantal

De afgelopen jaren zijn in de gemeente weinig woningen gebouwd en bovendien te duur. Sinds 2000 is het aantal gerealiseerde nieuwbouwwoningen afgenomen tot gemiddeld 60 per jaar. Die afname heeft ook gevolgen gehad voor de bevolkingsontwikkeling. De omvang van de bevolking is in Wijk bij Duurstede de afgelopen jaren steeds minder gegroeid. Vanaf 2004 is er zelfs sprake van een afname van het aantal inwoners.

Woningstichting Volksbelang heeft onlangs nieuwe prognoses laten maken. Hieruit blijkt dat er jaarlijks minimaal zo’n 90 woningen moeten worden toegevoegd om aan de plaatselijke woningbehoefte te voldoen. Om ook het huidige tekort aan woningen terug te brengen zal de bouwproductie dus nog eens extra worden verhoogd.

Bouwlocaties

Binnenkort start de bouw op het Joliceterrein en het Veilingpark in Wijk bij Duurstede. Tevens zijn voorbereidingen getroffen om woningbouw mogelijk te maken in De Engk in Wijk bij Duurstede en het dorpshart in Cothen. Voor deze bouwlocaties worden op korte termijn de plannen gepresenteerd. Tegelijkertijd zijn stappen gezet om op andere plekken procedures te starten om een gestage bouwstroom op gang te krijgen. Bijvoorbeeld De Geer II en herontwikkelgebieden in Wijk bij Duurstede en De Kamp in Cothen. In de kern Langbroek zijn met name de locaties Uem en Wennekes en het gebied rondom het dorpshuis/sportvelden SVL in beeld voor woningbouw.

Ook wordt gekeken naar open plekken die mogelijkheden bieden voor het realiseren van woningen specifiek voor starters. Een voorbeeld is de ontwikkeling van appartementen bij Steenstraat 14. In de Hoogstraat, de wijk De Heul en de Karel de Grotestraat (rondom het postkantoor) liggen hier eveneens kansen.

Het college komt tot de conclusie dat er op de verschillende locaties mogelijkheden zijn om in totaal zo’n 1.500 tot 1.600 nieuwe woningen te bouwen. Hieruit blijkt dat er voldoende bouwmogelijkheden zijn voor de eerstvolgende tien jaren.

De notitie ‘Kansen voor starters op de woningmarkt’ is opgesteld in samenspraak met de woningbouwstichtingen in Cothen en Wijk bij Duurstede. De realisatie van de plannen zal ook gebeuren in overleg met de woningstichtingen. De nieuwe uitgangspunten gelden tevens voor grotere bouwprojecten van projectontwikkelaars.