AED HartstikkeNodig

19 maart 2008

AED HartstikkeNodig

Woensdag 19 maart 2008, 21.00 uur. Twee dagen na de officiële aftrap in de raadszaal van het Gemeentehuis. De leden van de werkgroep worden na de radiouitzending op Radio M van dinsdag en het artikel in de Wijkse Courant van woensdag overstelpt met reacties en aanmeldingen.

Vandaag (woensdag) zijn weer vier AED’s genoteerd en ruim 30 nieuwe aanmeldingen. De witte vlekken op de plattegronden van Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek worden gevuld met rode spelden (AED’s) en blauwe spelden van de hulpverleners.

De werkgroep, bestaande uit Wil van Dam, Henk Huisman, raadslid Henriëtte Sanders en Jan Oechies kijkt terug op een perfecte avond. De standjes van de EHBO, Premed, de werkgroep en AED Solution werden door de 45 aanwezigen intensief bezocht. Na het welkom door SP-bestuurslid en mede-initiatiefnemer Jan Oechies, onderstreepte Burgemeester Guus Swillens het belang van deze actie voor Wijk bij Duurstede. Hij riep nadrukkelijk op tot gemeenschapszin en collectieve verantwoordelijkheid van de burgers. Daar waar professionele interventie (de ambulance) niet op tijd kan zijn is solidariteit onder bevolking van het grootste belang. Burgemeester Swillens en wethouder Jan Burger voegden daarop de daad bij het woord en schreven zich in als aspirant-vrijwilliger. Zij zullen binnenkort worden geschoold. Op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad zullen wellicht meer volksvertegenwoordigers het goede initiatief van Swillens en Burger volgen.

AED Hartstikke Nodig! Burgemeester Swillens geeft de startshock

Medio mei wordt huis aan huis de HartVeilig Wijk bij Duurstede-Wijzer verspreid. Deze kaart moet in ieder Wijks huis in de meterkast worden geplakt naast de Rampenwijzer en de Afvalwijzer. Op de HartVeilig Wijk bij Duurstede-Wijzer staan de namen en adressen van de vrijwilligers en de plaatsen waar een AED staat opgesteld. In geval van een reanimatie kan een vrijwilliger en een AED in de omgeving van de patiënt worden ingezet. Na een evaluatie tijdens de zomer is het de bedoeling om in augustus over te gaan op de ‘AED-locator’.

Hoe werkt die locator?

Bij een melding van een reanimatie via 112 worden vijf vrijwilligers in de omgeving van het slachtoffer via de GSM gealarmeerd. Vijf andere vrijwilligers krijgen de opdracht om de dichtstbijzijnde AED op te halen en mee te nemen naar de patiënt. Bij een onderzoek in Maastricht bleek dat gemiddeld binnen drie minuten na een melding kon worden gestart met de reanimatie.

De volgende nieuwsbrief van de werkgroep verschijnt rond 7 april. In deze editie komen de verschillende vormen van scholing aan de orde.