Presentatie plannen E & E Gasthuis op 6 februari

2 februari 2008

Presentatie plannen E & E Gasthuis op 6 februari

Woensdag 6 februari aanstaande wordt een informatieavond gehouden over de nieuw- en verbouwplannen voor het Ewoud & Elisabeth Gasthuis in de wijk De Engk. De bijeenkomst wordt gehouden in de raadszaal van het gemeentehuis en begint om 19.30 uur. Omwonenden, maar ook andere belangstellenden zijn welkom.

Voordat de nieuw- en verbouwplannen voor het E & E Gasthuis door Woonzorg Nederland worden ingediend bij de gemeente wil men eerst weten wat de reacties van de buurt zijn. Eventuele bijstellingen op de plannen zijn dan nog mogelijk. Daarmee voldoet Woonzorg Nederland ook aan de nieuwe beleidslijn van de gemeente om grote bouwplannen pas in te dienen als sprake is van draagvlak in de buurt.

Het Ewoud & Elisabeth Gasthuis wordt geheel vernieuwd. Het aantal zorgplaatsen wordt uitgebreid en aangepast aan de huidige eisen. Daarnaast wil Woonzorg Nederland een nieuwe aanbouw realiseren waarbij voorzieningen op het gebied van welzijn en zorg worden gebundeld. Het is de bedoeling dat de apotheek aan de Steenstraat zich er straks in vestigt, samen met de huisartsenpraktijk aan de Karel de Grotestraat. Ook komen er onder meer een praktijk voor fysiotherapie, Vitras, een WMO-servicepunt en is er ruimte voor de Stichting Welzijn Ouderen voor het organiseren van activiteiten. Het is de bedoeling dat er een voorzieningenplein komt, inclusief ‘grand café’ en ontmoetingsplaats voor wijkbewoners. Boven en naast de nieuwe aanbouw verschijnt een appartementencomplex met 30 ‘levensloopbestendige’ woningen.

De plannen voor vernieuwing en uitbreiding van het E & E bestaan al enkele jaren. Aanvankelijk was er grote kritiek op met name de bouwmassa. Ook uit onderzoek van de SP twee jaar geleden bleek dat er forse weerstand bestond tegen de ideeën voor stedelijke vernieuwing in de buurt. Sinds 2006 is er door het gemeentebestuur, met SP-wethouder Jan Burger voorop, veel tijd en energie gestopt in het aanpassen van de plannen en het beter betrekken van de omwonenden bij de uitwerking er van. Dat heeft eerder al geleid tot forse veranderingen in de diverse plannen en procedures.

Woensdagavond 6 februari zal blijken of de aangepaste nieuw- en verbouwplannen voor het E & E Gasthuis op voldoende instemming kunnen rekenen. Alle bewoners van de wijk De Engk zijn uitgenodigd via de huis-aan-huis verspreide nieuwsbrief Bouwen aan De Engk. Een exemplaar van de nieuwsbrief is ook op het gemeentehuis af te halen.

Jeroen Brouwer, fractievoorzitter van de SP, is blij dat er weer vooruitgang in de plannen voor het Ewoud & Elisabeth Gasthuis zit: “De nieuwe plannen zien er in eerste oogopslag goed uit. We zullen het vervolg in de gaten blijven houden. Voor de SP is het belangrijk dat de nieuwbouw en andere werkzaamheden in de wijk breed gedragen worden door de bewoners.”