Kinderboerderij de Vliert heeft zekerheid

19 september 2007

Kinderboerderij de Vliert heeft zekerheid

Als de zon gaat schijnen komen de mensen als bijen op een honingpot af. Deze pot ligt aan de Botersloot, en heet Kinderboerderij de Vliert. Kinderen genieten hier van de dieren en speelmogelijkheden, terwijl de ouders in een veilige, beschermde omgeving genieten van de spelende kinderen. De natuur is dankzij een trouwe schare vrijwilligers zo letterlijk en figuurlijk binnen ieders handbereik. De Vliert ligt midden in de stad en midden in de samenleving. Dat maakt de Vliert voor de SP een belangrijke voorziening, die heel wat waard is. Samen met de PCG en het CDA hebben we daarom een motie in elkaar gezet. Ook de VVD heeft deze gesteund, zodat een meerderheid van de raad eindelijk de Vliert bestaanszekerheid heeft gegeven.

Jarenlang heeft het bestuur van de kinderboerderij met de gemeente om tafel gezeten, enkel om een nieuwe huurovereenkomst op te stellen. Pas de laatste paar maanden kreeg dat bestuur het gevoel serieus genomen te worden, en is er een einde gekomen aan een impasse. De onmogelijk in te vullen punten zijn geschrapt en de nieuwe overeenkomst kan getekend worden.

Maar er hing nog een zwaard van Damocles boven het hoofd van De Vliert; een plan voor een fietspad een twee kanten van de Botersloot. De vrijwilligers vertelden ons dat deVliert hiervoor veel te veel grond in moet leveren. Minder grasland, betekent minder dieren en minder mogelijkheden en dus de doodsteek. De SP wil niet zo ver gaan. Daar is de boerderij te belangrijk voor.

Voor ons is een dubbelzijdig fietspad misschien gewenst, maar niet noodzakelijk. Ten eerste kan de gemeente de komende jaren een dergelijke ingreep niet eens betalen. Ten tweede vragen wij ons af, of de problemen van verkeersveiligheid niet anders, goedkoper en sneller, kunnen worden opgelost. GroenLinks heeft de problemen bij de oversteekplaats bij basisschool de Horn al aangekaart. Die zijn nu al nijpend. Inmiddels is duidelijk dat hier al naar gekeken is. Dan kunnen we wat ons betreft toch beter de fietsproblemen gelijk goed aanpakken.

In de motie geven we al aan dat een nieuwe oversteekplaats bij bijvoorbeeld de Romulus, die nodig is bij de aanleg van een dubbel fietspad, veel ongunstiger is voor fietsers. Waarom dan vasthouden aan een dubbel fietspad? De boel kan anders veiliger en goedkoper worden aangepakt. En hierdoor hoeft de Vliert dan geen grond af te staan. Dubbele winst dus.

Een belangrijke voorziening geven we zodoende bestaanszekerheid, en tevens lossen we de verkeersproblemen op een andere manier op. Dat willen we met de motie doen. Wethouder Henk Muis en andere politieke partijen hebben tijdens de raadsvergadering gezegd dat we dit ook in 2008 of 2009, wanneer er een nieuw fietsplan opgesteld is, kunnen bekijken. Maar wij maken nu al een politieke keuze; wij zijn voor behoud van De Vliert. De Wijkse samenleving verdient een voorziening, de vrijwilligers bewijzen het bestaansrecht al jaren. Gelukkig waren naast het CDA en de PCG het al met ons eens. Helaas stemden de PvdA, GroenLinks en BurgerBelangen tegen. Maar met hulp van de VVD is de motie aangenomen. Zo kunnen al die vrijwilligers helemaal doorgaan met wat ze al jaren doen. Het zonnetje laten schijnen voor vele ouders, opa’s en oma’s, ooms en tantes en vooral al die kinderen die hier zo veel plezier hebben.

Jeroen Brouwer
Fractievoorzitter SP Wijk bij Duurstede