Toenemend aantal mensen zonder hulp

20 juli 2007

Toenemend aantal mensen zonder hulp

Landelijke media besteden aandacht aan de problemen in de thuiszorg. De SP onderzocht de afgelopen weken de situatie in Wijk. Zij constateert dat er snel moet worden ingegrepen om drama’s te voorkomen. Wijkse betrokkenen konden hun verhaal kwijt op een speciale bijeenkomst in de raadszaal, die met zo’n zestig mensen goed gevuld was. “Wat we allemaal te horen kregen, stemde ons niet vrolijk”, vertellen raadslid Henriëtte Sanders en bestuurslid Jan Oechies.

De invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning heeft grote gevolgen voor de huishoudelijke hulp. Door strengere indicatiestelling verschuift hulp naar goedkopere krachten en naar minder uren zorg. Forse bezuinigingen van thuiszorginstellingen zijn het gevolg. “Vooral bij de grootste zorgaanbieder, Vitras, komt dit beleid hard aan. Ze krijgt minder geld voor de huishoudelijke hulp. Daardoor worden mensen ontslagen, die terug kunnen komen als alphahulp, voor een lager loon zonder CAO. Een massale uitloop van werknemers leidt ertoe dat veel klanten geen hulp krijgen. Zo is de cirkel rond”, legt Jan Oechies uit.

Het nieuwe rijksbeleid heeft ertoe geleid dat de zorgwachtlijsten snel toenemen. Mensen krijgen bij een nieuwe indicatie zelfs helemaal geen zorg meer toegewezen. Op een open avond in de raadszaal konden hulpverleners, cliënten en anderen hun verhalen kwijt. Een vrouw gaf aan dat ze al vanaf eind mei zonder hulp zit. Anderen krijgen te weinig of slechte hulp. “Die WMO is sowieso een moeilijke wet. Maar hoe kan een gemeente voor maar 11,50 ook kwaliteit bieden? Er is veel te laag ingezet. Mensen moeten nu goedkoop, zonder CAO gaan werken”, omschrijft zorgontvanger Ineke van Lieshout.

Mevrouw Moerkoert, die de problemen tijdens de laatste twee raadsvergaderingen al aankaartte bij de politieke partijen, vult dit aan; “In Den Haag hebben ze de problemen aan de lokale overheden gegeven. Die hebben bij de besprekingen zitten slapen. Nu is er de Wet Maatschappelijke Afbraak. Werken zonder CAO mag in de tuinbouw niet, maar hier wel. Het is verschrikkelijk wat er gebeurt”, zegt ze.

Thuiszorgwerknemers zien de problemen op zich afkomen. “We hebben geen personeel, geen tijd. Bepaalde mensen kunnen niet geholpen worden. We moeten veel overwerken. Ik merk dat mensen klagen. We zien dat het smerig is, dat mensen vervuilen. Met die vergrijzing die eraan zit te komen zie ik de ramp nog groeien”, zegt een aanwezige wijkverpleegster.

Het wijzen naar schuldigen heeft volgens de aanwezigen geen zin. Indicatie-instellingen krijgen te maken met zwaardere protocollen, thuishulporganisatie moeten marktgericht en dus goedkoper werken en gemeenten krijgen te weinig geld voor oplossingen. Connie van Tol heeft als oud-medewerkster van Vitras jarenlange ervaring. “Het feit is dat de waardering voor huishoudelijk werk naar nul is gedaald. De zwarte piet hoort bij de politiek, daar plukken wij hele zure vruchten van. Ik hoop dat de partijen nu eens gaan samenwerken.”

SP-fractielid Sanders kwam met enkele mogelijke oplossingen. ‘’We hebben een goed inzicht gekregen. Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat ten eerste de mensen niet ontslagen worden en ze een fatsoenlijk salaris kunnen krijgen. Verder kan een indicatie natuurlijk nooit per telefoon afgewerkt worden. Dat moet snel anders.”

Wethouder Jan Burger ontving applaus toen hij meedeelde dat de gemeente zo snel mogelijk zelf gaat indiceren. ‘’Verder Proberen we in overleg met de thuiszorgorganisaties de vergoedingen te verhogen. Zo kunnen medewerkers gewoon in loondienst werken, waardoor we het werk wat kunnen stimuleren‘’, meldt hij.

Bijeenkomst SP Thuiszorg